Takie urządzenie mógł stworzyć tylko Apple. Bardzo cienkie, o zaokrąglonych rogach, z dużym dotykowym ekranem i jednym przyciskiem do sterowania na przednim panelu. Tablet ma niemal wszystkie cechy iPhone’a i iPoda Touch, ale wnosi też pewne nowości, np. zaprojektowany przez Apple procesor o częstotliwości 1 GHz (w iPhone 3 GS jest procesor z zegarem 600 MHz).
Urządzenie będzie oferowane w dwóch wersjach – z modułem Wi-Fi (od końca marca) oraz z kombinacją Wi-Fi plus 3G (od kwietnia). Obecność modułu 3G w drugim modelu nie oznacza, że pozwoli on na wykonywanie połączeń telefonicznych i pisanie SMS-ów. Transmisja danych w sieci komórkowej posłuży wyłącznie do korzystania z internetu. Operatorzy telefoniczni pewnie zaoferują ten model iPada razem z taryfami internetu mobilnego.
Tablet będzie dostępny z pamięcią flash o pojemności 16, 32 lub 64 GB. Najtańsza wersja bez modułu 3G i z pamięcią 16 GB kosztuje w USA 499 dolarów. To o połowę mniej niż ceny prognozowane jeszcze przed premierą przez analityków rynku IT. Na dodatek, według The Wall Street Journal, firma Apple jest gotowa obniżyć cenę tabletu w przypadku niskiej sprzedaży.
iPhone 2.0
Za pomocą iPada można korzystać z tych samych funkcji co w iPhonie: przeglądać internet, oglądać filmy i zdjęcia, słuchać muzyki, odbierać pocztę itd. Dodatkowo możliwości tabletu poszerzą aplikacje z AppStore (więcej o nim na 92) napisane specjalnie do iPada. Wśród nich znajdzie się pakiet biurowy iWork, a także czytnik New York Timesa. Ponadto iPad będzie pracował z każdą ze 140 tys. aplikacji już obecnych w AppStore. Dzięki rozciąganiu obrazu będzie mógł je wyświetlać na pełnym ekranie.
Inna usługa dostępna wyłącznie na iPad to iBooks – fabrycznie instalowany czytnik e-booków, połączony z systemem dystrybucji elektronicznych książek za pośrednictwem sieci Wi-Fi lub 3G.
Większy ekran i mocniejszy procesor niż w iPhonie to także szansa na dalszy rozwój gier na platformę Apple, która już obecnie traktowana jest jako konkurencja dla konsoli przenośnych Sony i Nintendo.
iPad to nie komputer
iPad z pewnością nie może zastąpić komputera stacjonarnego, laptopa, netbooka, a nawet komputera typu tablet. System operacyjny, przeniesiony z iPhone’a, nie obsługuje wielozadaniowości, tzn. nie można w nim uruchomić choćby dwóch aplikacji równocześnie. Wykorzystana przeglądarka internetowa Safari nie obsługuje technologii flash, która jest powszechnie wykorzystywana do tworzenia elementów stron internetowych. Podobnie jak iPhone także iPad tych fragmentów stron WWW nie będzie wyświetlał.
Do iPada nie można bezpośrednio podłączyć zewnętrznych pamięci flash, kart pamięci myszki lub klawiatury – w urządzeniu nie ma portów USB. Apple zaprezentował co prawda stację dokującą, która umożliwia sterowanie iPadem za pomocą zestawu klawiatura-mysz, ale dla użytkowników oznacza to kolejny wydatek. Odpowiednia przejściówka (też produkcji Apple) pozwoli podłączyć do tabletu również kamerkę internetową.
Czy Apple wie, co robi?
iPad definiuje nową kategorię urządzeń” – ogłosił podczas jego prezentacji Steve Jobs, prezes koncernu Apple. Jego zdaniem tablet wypełnia przestrzeń między notebookami a smartfonami. Takie deklaracje w połączeniu z magią marki Apple z pewnością skuszą grupę nabywców. Ale dla wielu użytkowników iPhone’a większy ekran i nowe aplikacje z AppStore mogą nie być wystarczającą zachętą do zakupu.
Szansy na sukces iPada można upatrywać w usłudze iBooks. Wprawdzie największy konkurent na rynku e-booków – Kindle firmy Amazon – jest od iPada o połowę tańszy i oferuje ogromną bazę elektronicznych książek, ale jest zbyt ubogi w funkcje. Będzie to miało znaczenie w USA i innych krajach anglojęzycznych. Poza nimi Apple będzie musiał pokonać barierę językową i zainwestować m.in. w umowy z lokalnymi wydawcami książek.
W osiągnięciu sukcesu poza USA nie pomoże iPadowi jego cena, która w Europie może być nawet o 40 proc. wyższa niż w USA. W Polsce za najtańszą wersję tabletu zapłacimy nie mniej niż 2 tys. zł.
Niepewna przyszłość
Obecny rok, według części firm analitycznych, m.in. Deloitte, ma należeć do tabletów. Z pewnością po premierze iPada na rynek trafi sporo jego chińskich podróbek. Ale istotne będą działania renomowanych producentów sprzętu. Nad swoimi tabletami pracują obecnie m.in. Nvidia, Qualcomm, Freescale. Jednocześnie pierwsze koncerny, m.in. Acer, zapowiedziały, że nie wejdą na ten rynek. Ewentualny sukces lub porażka iPada będzie czynnikiem decydującym o dalszym losie tabletów.
Dane techniczne:
Apple iPad – ekran 9,7”, multidotykowy, podświetlenie LED, 1024x768 punktów, procesor 1 GHz Apple A4, pamięć: 16, 32 lub 64 GB flash, komunikacja: moduł 3G (850, 900, 1800, 1900, 2100 MHz), Wi-Fi 802.11 a/b/g/n, bluetooth 2.1, akumulator litowo-jonowy (do 10 godzin pracy), akcelerometr, czujnik światła, złącze 30-pinowe, gniazdo minijack, wymiary 242,8x189,7x13,4 mm, waga 680 g (730 g w modelu 3G)
www.apple.com