Moim zdaniem
|
- Sebastian Stolarczyk
redaktor działu Hardware
Mimo dużej różnorodności kart graficznych, decydując się na model do gier, nie kieruj się zasadą, żeby jak najmniej wydać. Nowe gry mają realistyczną grafikę i są bardzo obciążające, a korzystając z akceleratora za 100–200 zł, nie będziesz mógł w nie komfortowo grać (chyba że w rozdzielczości niższej niż 1024x768 i przy niskich ustawieniach jakości obrazu). Jeżeli nie chcesz uruchamiać gier, najlepiej kup dobrą płytę główną ze zintegrowaną grafiką.
Wartą uwagi kartą jest jeden z modeli z Radeonem HD 4850 za 450–500 zł. Powyżej tego przedziału cenowego plasują się już bardzo wydajne karty graficzne do gry w rozdzielczości wyższej niż HD (2560x1600), z której prawie nikt nie korzysta. Dysponując 300 zł, warto kupić kartę z GeForce 9600 GT.
|
W artykule znajdziesz:
- Informacje o współczesnych układach graficznych
- Wskazówki dla kupujących
- Wyniki testu 16 kart z niższego i wyższego przedziału cenowego
- Opisy przetestowanych modeli
Główni producenci procesorów graficznych zaprezentowali w tym roku zupełnie nowe propozycje. Do konkurencji powróciła firma AMD z linią układów Radeon HD 4000. Nvidia (producent układów GeForce) jakby nieco przespała, bo w tym
roku zaprezentowała w rzeczywistości tylko dwa zupełnie nowe, ale za to bardzo wydajne układy – GeForce GTX 260 i szybszą wersję GTX 280. Pozostałe modele z serii GeForce 9 to tak naprawdę odgrzewane propozycje – większość stanowią nieco podkręcone procesory GeForce 8 z nowymi nazwami marketingowymi.
Wybór układu
Przed wybraniem karty graficznej musisz dokładnie określić, do jakich celów ma służyć i w jakiej rozdzielczości ekranu zamierzasz pracować i grać. Określenie rozdzielczości w erze monitorów LCD jest proste, gdyż mają w zasadzie tylko jedną rozdzielczość – natywną. Dla przykładu, monitor 22-calowy pracuje praktycznie zawsze z rozdzielczością 1680x1050 pikseli. Wybierając kartę graficzną, należy więc zwracać uwagę na te modele, które będą w stanie zapewnić płynną animację w tym właśnie trybie.
Cechy dobrej karty graficznej
|
- WYDAJNY UKŁAD GRAFICZNY
Karta musi być wyposażona w układ graficzny o 320–800 jednostkach SP (w przypadku kart AMD Radeon) i co najmniej 64–96 jednostkach w przypadku modeli Nvidia GeForce. Szyna pamięci powinna być ponadto 256-bitowa, co zapewni płynną animację w wyższych rozdzielczościach (powyżej 1680x1050).
- ZGODNOŚĆ Z DIRECTX 10
Nowa karta musi już być zgodna z najnowszym interfejsem stosowanym w grach. Zapewni to możliwość wyświetlenia wszystkich przewidzianych przez twórców efektów specjalnych.
- POBÓR MOCY I GŁOŚNOŚĆ PRACY
Regułą jest to, że im wyższa wydajność karty, tym więcej pobiera ona prądu, bardziej się nagrzewa, a układ chłodzący głośniej pracuje. Od tej reguły jest jednak wiele wyjątków i warto wybierać modele ciche i energooszczędne.
- ODCIĄŻENIE PROCESORA W FILMACH
Dobra karta graficzna powinna odciążać procesor główny komputera w czasie odtwarzania filmów w wysokich rozdzielczościach. Robią to wszystkie karty Radeon, począwszy od serii HD 3000 i układy GeForce 8, 9 oraz GTX 200.
|
Następnie musisz zdecydować, czy chcesz używać komputera do pracy, oglądania filmów czy może do grania. Jeżeli gry nie są głównym rodzajem zastosowań, do jakich kupujesz kartę graficzną, należy pomyśleć o całkowitej rezygnacji z kupna tego dodatku, a skupić się na zakupie płyty głównej ze zintegrowanym układem graficznym. Produkty Intela zupełnie nie nadają się do gier, ale już na zintegrowanych kartach firm AMD i Nvidia (chipsety AMD 780G/790GX oraz Nvidia GeForce 9300/9400) da się pograć w niższych ustawieniach.
Najtrudniejszy jest wybór akceleratora do gier, ale jeśli punktem wyjścia będzie rozdzielczość, pozostaje jedynie określenie, czy gry chcesz uruchamiać sporadycznie, czy nastawiasz się raczej na codzienną rozrywkę.
Graficzny miszmasz
Obecnie należy wybierać tylko te karty graficzne, które są dostosowane do DirectX 10. Nie warto się interesować starszymi modelami zgodnymi jedynie z DirectX 9 (są to wszystkie modele poniżej Ge
Force 8 i Radeon HD 2000). Powód? Coraz więcej gier pracuje z DirectX 10, a w samym systemie Windows Vista jest to domyślnie obsługiwana wersja. Jedyny wyjątek od reguły może dotyczyć sytuacji, kiedy model DirectX 9 jest znacząco szybszy od porównywalnej z nim cenowo karty DirectX 10. Wprawdzie nie zobaczymy najnowszych efektów graficznych, ale przynajmniej gry będą działały płynnie.
Warto też zwracać uwagę na typ złącza karty graficznej. Obecnie większość modeli wykorzystuje interfejs PCI Express, ale niektóre nowe karty (seria GeForce 9, GeForce GTX 200, Radeon HD 4000) są też zgodne z interfejsem PCI Express 2.0. Działają na starszych płytach głównych, ale maksymalne osiągi uzyskują na płytach wyposażonych w nową magistralę. Również najnowsze płyty i zasilacze zgodne z tym standardem są w stanie zapewnić optymalne zasilanie.
Karta graficzna powinna mieć 512 MB pamięci lokalnej. Przy dzisiejszych cenach pamięci różnica w cenie między kartą 256 a 512 MB jest praktycznie niezauważalna. Jednak jeszcze większa pojemność pamięci nie zawsze oznacza wyższą wydajność karty, dlatego nie daj się nabrać na tanie modele kart z ogromną pamięcią (np. GeForce 9500 GT z pamięcią 1 GB).
Warto mieć na uwadze, że wydajność kart należy porównywać jedynie w obrębie danej ich rodziny. Przykładowo, GeForce 9500 GT jest wolniejszy od wersji 9600, która jest z kolei mniej wydajna od serii 9800. Jednocześnie nie oznacza to, że GeForce 9500 GT jest szybszy od kart GeForce 8800 – w rzeczywistości jest dwu-, trzykrotnie wolniejszy.