Animowane książki cyfrowe mogą pomóc w nauce
Psycholog Erik Thiessen z Carnegie Mellon University ze współpracownikami przeprowadził badanie, w którym uczestniczyło 90 dzieci w wieku 3–5 lat. Pokazano im trzy rodzaje książek: tradycyjną książkę drukowaną z opowiadaniami, książkę cyfrową statyczną i książkę cyfrową z animacjami. Okazało się, że dzieci najwięcej szczegółów z poznanej historii zapamiętały po „lekturze" tego ostatniego rodzaju książki. Osiągnięty wynik był o 15–20% lepszy niż po przeczytaniu pozostałych propozycji.
Efekt był widoczny szczególnie wtedy, gdy animacje uruchamiały się w odpowiedzi na głos dziecka lub zadane przez nie pytanie – musiały one jednak być aktywowane przez towarzyszącą osobę dorosłą. To oznacza, że dzieci potencjalnie mogą osiągać lepsze wyniki w nauce, kiedy zostaną aktywnie zaangażowane w proces poznawania treści.
Ponieważ jednak podczas eksperymentu w uruchamianie interaktywnych animacji zaangażowane były osoby dorosłe, naukowcy nie mają pewności co do tego, że automatyczne pytania i odpowiedzi zaprogramowane w książce cyfrowej przyniosłyby identyczny rezultat.
fot. Tumisu – Pixabay