CES 2014: NVIDIA prezentuje 192-rdzeniowy procesor mobilny Tegra K1
6 stycznia 2014, 17:54
NVIDIA zaprezentowała 192-rdzeniowy procesor mobilny Tegra K1, wyposażony w tę samą architekturę NVIDIA Kepler, która napędza najszybszą kartę graficzną na świecie, czyli NVIDIA GeForce GTX 780 Ti.
NVIDIA zaprezentowała 192-rdzeniowy procesor mobilny Tegra K1, wyposażony w tę samą architekturę NVIDIA Kepler, która napędza najszybszą kartę graficzną na świecie, czyli NVIDIA GeForce GTX 780 Ti.
Procesor Tegra K1 wyznacza nowe standardy w świecie mobilnym poprzez obsługę najnowszych technologii znanych dotąd z komputerów PC, umożliwiając uruchomienie zaawansowanych silników do gier, takich jak Unreal Engine 4 firmy Epic Games. Procesor zapewnia zaawansowane funkcje obliczeniowe przyspieszające rozwój aplikacji do rozpoznawania obrazów i mowy. Jego nadzwyczajna sprawność zapewnia wyższą wydajność od innych mobilnych procesorów graficznych przy tym samym poziomie pobieranej energii.
Tegra K1 jest oferowany w dwóch wersjach, posiadających identyczną liczbę wyprowadzeń. Pierwsza korzysta z 32-bitowego czterordzeniowego (technologia 4-Plus-1) procesora centralnego ARM Cortex A15. Druga wersja wykorzystuje zaprojektowany przez firmę NVIDIA, 64-bitowy dwurdzeniowy procesor centralny. Jednostka ta (o nazwie kodowej „Denver”) zapewnia bardzo dużą wydajność aplikacji jedno- i wielowątkowych. Jest ona oparta na architekturze ARMv8, która wprowadza energooszczędność technologii procesorowej ARM do obliczeń 64-bitowych.
Obie wersje procesora Tegra K1 oferują zaawansowane możliwości graficzne, o które dba 192-rdzeniowy procesor graficzny NVIDIA Kepler. Urządzeń mobilnych wyposażonych w wersję 32-bitową należy spodziewać się w pierwszej połowie 2014 roku, natomiast wersja 64-bitowa pojawi się w urządzeniach w drugiej połowie tego roku.
Procesor Tegra K1 zapewnia pełne wsparcie dla najnowszych technologii gier klasy PC, w tym DirectX 11, OpenGL 4.4 i teselacji. Funkcje te umożliwią programistom tworzącym gry na komputery i konsole, zaprezentowanie swoich wspaniałych i bogatych wizualnie tytułów na urządzeniach mobilnych.
Powyższe cechy pozwalają urządzeniom z procesorem Tegra K1 obsłużyć najbardziej zaawansowany silnik do gier jakim jest Unreal Engine 4. Unreal Engine to najbardziej udany komercyjny silnik gier, wykorzystywany w setkach gier na komputery PC i konsole.
Tegra K1 to również pierwszy mobilny procesor posiadający te same funkcje graficzne co konsole nowej generacji (Xbox One, PlayStation 4) oraz wyższą wydajność niż konsole obecnej generacji (Xbox 360, PlayStation 3).
„Dzięki temu rewolucyjnemu procesorowi możemy uruchomić na urządzeniu z Tegrą aplikacje pisane dla komputera PC lub konsol”, powiedział Tim Sweeney, założyciel Epic Games i twórca Unreal Engine. „Myślę, że od tej pory różnica w wydajności i funkcjonalności pomiędzy sprzętem mobilnym a wysokiej klasy komputerem do gier zbliża się do punktu, w którym zaczyna ona zanikać.”
Tegra K1 to pierwszy mobilny procesor obsługujący NVIDIA CUDA – najbardziej rozpowszechnioną na świecie platformę obliczeń równoległych. Twórcy oprogramowania pobierali CUDA ponad 2 miliony razy, tworząc aplikacje akcelerowane przez procesory graficzne, wykorzystywane do rozpoznawania obrazów i mowy, zaawansowanego obrazowania, edycji wideo i wielu innych zadań.
Procesor graficzny Kepler, będący sercem Tegra K1, jest 1,5 raza wydajniejszy energetycznie niż inne mobilne GPU. W rezultacie przy tym samym poborze mocy otrzymujemy większą wydajność dla gier i akcelerowanych przez GPU aplikacji.
Kepler – po raz pierwszy zastosowana w komputerach stacjonarnych i przenośnych, a następnie w stacjach roboczych i superkomputerach – jest najszybszą i najwydajniejszą energetycznie architekturą obliczeniową, jaką kiedykolwiek stworzono. Jak dotąd sprzedano kilkadziesiąt milionów kart graficznych i komputerów opartych o tę architekturę, w tym GeForce GTX 780 Ti.
Procesor Tegra K1 wyznacza nowe standardy w świecie mobilnym poprzez obsługę najnowszych technologii znanych dotąd z komputerów PC, umożliwiając uruchomienie zaawansowanych silników do gier, takich jak Unreal Engine 4 firmy Epic Games. Procesor zapewnia zaawansowane funkcje obliczeniowe przyspieszające rozwój aplikacji do rozpoznawania obrazów i mowy. Jego nadzwyczajna sprawność zapewnia wyższą wydajność od innych mobilnych procesorów graficznych przy tym samym poziomie pobieranej energii.
Tegra K1 jest oferowany w dwóch wersjach, posiadających identyczną liczbę wyprowadzeń. Pierwsza korzysta z 32-bitowego czterordzeniowego (technologia 4-Plus-1) procesora centralnego ARM Cortex A15. Druga wersja wykorzystuje zaprojektowany przez firmę NVIDIA, 64-bitowy dwurdzeniowy procesor centralny. Jednostka ta (o nazwie kodowej „Denver”) zapewnia bardzo dużą wydajność aplikacji jedno- i wielowątkowych. Jest ona oparta na architekturze ARMv8, która wprowadza energooszczędność technologii procesorowej ARM do obliczeń 64-bitowych.
Obie wersje procesora Tegra K1 oferują zaawansowane możliwości graficzne, o które dba 192-rdzeniowy procesor graficzny NVIDIA Kepler. Urządzeń mobilnych wyposażonych w wersję 32-bitową należy spodziewać się w pierwszej połowie 2014 roku, natomiast wersja 64-bitowa pojawi się w urządzeniach w drugiej połowie tego roku.
Procesor Tegra K1 zapewnia pełne wsparcie dla najnowszych technologii gier klasy PC, w tym DirectX 11, OpenGL 4.4 i teselacji. Funkcje te umożliwią programistom tworzącym gry na komputery i konsole, zaprezentowanie swoich wspaniałych i bogatych wizualnie tytułów na urządzeniach mobilnych.
Powyższe cechy pozwalają urządzeniom z procesorem Tegra K1 obsłużyć najbardziej zaawansowany silnik do gier jakim jest Unreal Engine 4. Unreal Engine to najbardziej udany komercyjny silnik gier, wykorzystywany w setkach gier na komputery PC i konsole.
Tegra K1 to również pierwszy mobilny procesor posiadający te same funkcje graficzne co konsole nowej generacji (Xbox One, PlayStation 4) oraz wyższą wydajność niż konsole obecnej generacji (Xbox 360, PlayStation 3).
„Dzięki temu rewolucyjnemu procesorowi możemy uruchomić na urządzeniu z Tegrą aplikacje pisane dla komputera PC lub konsol”, powiedział Tim Sweeney, założyciel Epic Games i twórca Unreal Engine. „Myślę, że od tej pory różnica w wydajności i funkcjonalności pomiędzy sprzętem mobilnym a wysokiej klasy komputerem do gier zbliża się do punktu, w którym zaczyna ona zanikać.”
Tegra K1 to pierwszy mobilny procesor obsługujący NVIDIA CUDA – najbardziej rozpowszechnioną na świecie platformę obliczeń równoległych. Twórcy oprogramowania pobierali CUDA ponad 2 miliony razy, tworząc aplikacje akcelerowane przez procesory graficzne, wykorzystywane do rozpoznawania obrazów i mowy, zaawansowanego obrazowania, edycji wideo i wielu innych zadań.
Procesor graficzny Kepler, będący sercem Tegra K1, jest 1,5 raza wydajniejszy energetycznie niż inne mobilne GPU. W rezultacie przy tym samym poborze mocy otrzymujemy większą wydajność dla gier i akcelerowanych przez GPU aplikacji.
Kepler – po raz pierwszy zastosowana w komputerach stacjonarnych i przenośnych, a następnie w stacjach roboczych i superkomputerach – jest najszybszą i najwydajniejszą energetycznie architekturą obliczeniową, jaką kiedykolwiek stworzono. Jak dotąd sprzedano kilkadziesiąt milionów kart graficznych i komputerów opartych o tę architekturę, w tym GeForce GTX 780 Ti.
Komentarze (0)
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.