Co się sprawdzi w SEO w 2010 roku?
Co roku pojawiają się nowe koncepcje na temat technik pozycjonowania stron internetowych. Również tym razem możemy przeczytać o nowych technikach i narzędziach poprawiających widoczność strony w wyszukiwarkach. Czy są one skuteczne? - najnowsze trendy komentują specjaliści z agencji marketingu internetowego Artefakt.
Spersonalizowane wyniki wyszukiwania
Pod koniec 2009 roku zawrzała dyskusja na temat personalizacji wyników wyszukiwania przez Google. Wyszukiwarka zapamiętuje naszą aktywność podczas użytkowania poszczególnych funkcjonalności Google m.in. historii wyszukiwania. Na tej podstawie wyszukiwarka „uczy się” naszych preferencji i personalizuje wyniki wyszukiwania. O ile indywidualizacja wyników była dostępna dla zalogowanych internautów, to od grudnia Google śledzi również aktywność niezalogowanych użytkowników.
- Ta zamiana może być początkiem rewolucji w prezentowaniu wyników przez Google. Obecny rok pokaże, czy rozpocznie się nowy rozdział w SEO, czy też Google zaniecha zmian w tym kierunku – mówi Marcin Deręgowski, właściciel agencji marketingu internetowego Artefakt.
Wyniki wyszukiwania w czasie rzeczywistym
Real-Time-Search jest nową usługą Google pozwalającą na indeksowanie zmian w sieci w czasie rzeczywistym. Jednym z najistotniejszych źródeł tych wpisów jest nasza aktywność na serwisach społecznościowych i mikroblogach. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie można dotrzeć do archiwalnych wpisów na serwisach typu Twitter. A użytkownicy jeszcze bardziej będą musieli zwracać uwagę na to, co wypisują w sieci...
Optymalizacja stron internetowych pod kątem serwisów społecznościowych
Wraz z ekspansją Facebooka widzimy coraz częściej ikony „Zostań fanem” na popularnych serwisach internetowych np. na Onecie. Coraz częściej możemy również polecić ciekawe wpisy innym internautom za pośrednictwem serwisów social bookmarkingowych typu Wykop lub Elefanta poprzez przycisk „Dodaj do”. Zwiększa to liczbę odniesień do strony, może się jednak okazać, że silniejszy serwis w wynikach wyszukiwania wyprzedzi pozycjonowaną stronę.
Strategia ta może być wykorzystywana również w drugą stronę. Strony coraz częściej tworzą firmowe konta na serwisach społecznościowych zamieszczając w swoim profilu odniesienie np. do oficjalnej strony firmowej. Nawet, jeżeli serwisy zadbają o to, żeby profil nie podnosił wskaźnika Page Rank strony docelowej, zawsze pozostanie ruch wygenerowany tą metodą. Search Engine Journal zwraca również uwagę na istotną kwestię optymalizacji linków pod kątem serwisów Web 2.0 – „jeżeli blogowanie staje się mikroblogowaniem, to linki powinny stać się mikrolinkami’.
W 2009 roku Google nauczyło się „rozumieć” budowę forów internetowych i np. prezentuje w wynikach wyszukiwania liczbę postów na dany temat. Można się spodziewać, że w 2010 roku wyszukiwarki będą w stanie jeszcze lepiej analizować strukturę serwisów społecznościowych.
Wyszukiwarki w komórkach - z niszy do mainstreamu?
Czy wyszukiwarki w telefonach komórkowych mają szansę na wyjście z niszy do mainstreamu? Szybki rozwój technologiczny urządzeń mobilnych karze wątpić w tą tezę. Ewoluują one w kierunku wytyczanym przez iPhony, gdzie możliwe jest przeglądanie całych stron i niepotrzebne jest korzystanie ze specjalnych wersji komórkowych. Często wystarczą małe przeróbki na poziomie arkuszy stylów, żeby serwis stał się czytelny na ekranie nowoczesnej komórki.
Szybkość strony nowym kryterium Page Rank
Na zagranicznych serwisach pojawiły się informacje jakby szybkość strony miała stać się nowym kryterium Page Rank. Google wspomina, że „wyniki jakości” mające wpływ na pozycję strony mogą zależeć od czasu ładowania strony, trudno jednak oszacować prawdziwość tej informacji.
Klipy video
Wg Smallbiztrends.com You Tube jest drugą pod względem popularności wyszukiwarką na świecie. Zdaniem Marcina Deręgowskiego ich potencjał nie jest jednak w Polsce wykorzystywany:
- Polskie firmy SEO dopiero raczkują w temacie pozycjonowania klipów, wynika to przede wszystkim z braku zainteresowania pozycjonowaniem video ze strony rynku – argumentuje właściciel Artefaktu.
Geolokalizacja użytkownika
W 2009 roku coraz więcej firm przekonywało się do obecności na społecznościach. W 2010 roku nadchodzi czas na wykorzystanie nawiązanych znajomości w tym zakresie. Dla wielu małych i średnich przedsiębiorców może to być rozpoczęcie współpracy na poziomie lokalnym z wykorzystaniem funkcji geolokalizacji. Pojawiają się również zewnętrzne aplikacje pozwalające na wyszukiwanie rozmówców dzięki temu kryterium. Pewne funkcje wyszukiwarek również stają się dostępne po automatycznym określeniu lokalizacji użytkownika – Google dopasowuje w ten sposób mapy pokazujące się przy określonych zapytaniach np. o restauracje.
Trudno jednoznacznie stwierdzić, które z powyższych technik w największym stopniu mogą wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, a które są wytworem wyobraźni branżowych blogerów. Analizując trendy płynące do nas z Europy Zachodniej lub Stanów Zjednoczonych należy spojrzeć na nie przez pryzmat specyfiki polskiego internetu.