Czy potrafimy żyć bez telefonu komórkowego?
Czy smartfon to jeszcze telefon? Pytanie zgoła filozoficzne. Owszem, służy do dzwonienia, ale czasem wydaje się, że nie jest to jego podstawowa funkcja. Zgodnie z deklaracjami osób, które zostały zapytane przez Payback, ze smartfonu korzysta już 83% spośród wszystkich użytkowników telefonów komórkowych. Oprócz połączeń głosowych, badani najczęściej korzystają z możliwości wysyłania i odbierania SMS (89%), robią zdjęcia i nagrywają filmy (82%), surfują po Internecie (78%), odbierają i wysyłają maile (73%) oraz korzystają z mediów społecznościowych (53%). Dziewięciu na dziesięciu użytkowników smartfonów korzysta z aplikacji mobilnych. Głównie tych, do przeglądania stron internetowych (94%) oraz odbierania i wysyłania poczty (68%). Spore grono użytkowników korzysta z komunikatorów (54%) oraz aplikacji zakupowych (43%).
A ile to wszystko kosztuje? Co trzeci Polak płaci za korzystanie z telefonu lub telefonów od 21 do 50 zł, podobnie co trzeci płaci od 51 do 100 zł. 17% ankietowanych wydaje powyżej 100 zł miesięcznie, a 19% mieści się w kwocie 20 zł.
Posiadanie i używanie smartfonu kosztuje nie tylko sporo pieniędzy, ale również czasu. Ponad połowa Polaków (60%) deklaruje, że korzysta z telefonu często (przynajmniej raz na godzinę) lub bardzo często (nawet co kilka, kilkanaście minut). Tylko co czwarty ankietowany uważa, że rzadko (najwyżej kilka razy dziennie) korzysta z telefonu, a zaledwie 13% bierze do ręki telefon raz lub dwa razy dziennie. Nie jest natomiast łatwo zupełnie się wyłączyć. Aż 32% Polaków nie jest w stanie odłożyć telefonu komórkowego na 24 godziny. Ankietowani nie wyobrażają sobie takiego kroku głównie z uwagi na utratę kontaktu z bliskimi (47% odpowiedzi) oraz z troski o tych, którzy mogliby się martwić, nie mogąc połączyć się z właścicielem telefonu (27%).
Ciekawe jak będą się przedstawiać podobne deklaracje w kolejnych pokoleniach? Już teraz młodzi ludzie nie potrafią żyć bez telefonu, co pokazuje wiele badań przeprowadzonych w Polsce i na świecie. Tymczasem, według deklaracji ponad połowy Polaków (53%), swój pierwszy telefon dziecko powinno otrzymać już w szkole podstawowej.
Zdjęcie główne pochodzi ze źródła: ©123RF/PICSEL