Polacy nie są gotowi na proces cyfryzacji?
O wyłączeniu w 2013 roku naziemnego analogowego sygnału telewizyjnego wciąż nie słyszała blisko połowa Polaków, jednocześnie atuty technologii cyfrowej, dostępne obecnie m.in. za pośrednictwem platform satelitarnych , cieszą się dużym zainteresowaniem wśród telewidzów.
Polacy mimo relatywnie niskiej wiedzy nt. cyfryzacji postrzegają jako ważne podczas oglądania telewizji te rozwiązania technologiczne, które już dziś są dostępne np. za pośrednictwem cyfrowych platform satelitarnych. Jako ważną postrzegają przede wszystkim możliwość oglądania telewizji w wysokiej jakości obrazu High Definition, z dźwiękiem przestrzennym Dolby Digital (37 proc. respondentów) - wynika z raportu PBS DGA przeprowadzonego dla CYFRY+ .
Na drugim miejscu 28 proc. Polaków wskazuje możliwość oglądania ulubionych programów bez konieczności dostosowywania się do ramówki kanałów telewizyjnych, a w dalszej kolejności możliwość zatrzymania i przewijania oglądanego „na żywo” programu (25 proc.). Polacy za ważną uważają możliwość wyboru wersji oglądanego filmu z lektorem lub napisami (25 proc.), nagrywania dwóch programów jednocześnie (23 proc.) oraz wypożyczenia hitów filmowych na życzenie (19 proc.).
Atrakcyjność wybranych rozwiązań technologicznych wynika z potrzeby dostosowania telewizji do indywidualnych potrzeb Polaków. 44 proc. wskazuje na atrakcyjność takiego rozwiązania, jak Personal Video Recorder (PVR), ponieważ dzięki niemu chcieliby uniknąć reklam. 22 proc. respondentów za zaletę Video on Demand (VoD) uznaje to, iż można płacić za oglądanie tylko wybranych programów. Natomiast 19 proc. Polaków wskazuje, że atutem usług PVR czy VoD jest także to, że dają one możliwość uniezależnienia się od ramówki telewizyjnej.
KORZYŚCI PRZEJŚCIA NA NADAWANIE CYFROWE
Dla blisko połowy Polaków najważniejszą potencjalną korzyścią wynikającą z technologii cyfrowej jest dostęp do programów oferowanych w HD. Na drugim miejscu Polacy wskazują możliwość oglądania wielu kanałów telewizyjnych z całego świata oraz możliwość oglądania telewizji z przestrzennym dźwiękiem Dolby Digital (obie odpowiedzi 27 proc.). Jednocześnie co piąty Polak nie jest w stanie wymienić żadnej korzyści, którą daje cyfrowy sygnał telewizyjny.
Osoby starsze wskazują zdecydowanie mniej korzyści, jakie daje cyfrowy przekaz niż osoby młodsze. Wśród najmłodszych badanych, w wieku 15-17 lat, najczęściej wskazywana jest jakość HD (51 proc.) i dostęp do wielu kanałów z całego świata (48 proc.). Co więcej, osoby najmłodsze tę ostatnią odpowiedź wskazują najczęściej, w porównaniu z pozostałymi grupami wiekowymi. Znacznie więcej korzyści wynikających z cyfryzacji dostrzegają mężczyźni (58,4 proc.) niż kobiety (40,8 proc.) oraz osoby z wyższym wykształceniem.
POLACY O TELEWIZJI CYFROWEJ
Grupą Polaków najlepiej przygotowaną do procesu cyfryzacji są dziś osoby z wyższym wykształceniem, mieszkańcy dużych miast oraz mężczyźni – wynika z raportu PBS DGA. Wciąż jednak blisko połowa Polaków (48 proc.) nie jest świadoma, że w połowie 2013 roku naziemny analogowy sygnał telewizyjny zostanie ostatecznie wyłączony. Znacząco słabiej pod tym względem wypadają kobiety (40 proc. z nich słyszało o naziemnej cyfryzacji), osoby z wykształceniem podstawowym (40 proc.) oraz mieszkańcy wsi (46 proc.).
„Tylko 52 proc. z nas słyszało o zmianach czekających tradycyjną telewizję w 2013 roku, przy czym zdecydowana większość (blisko 60 proc.) nie przygotowuje się do nich. Cieszyć może fakt, że co czwarta osoba (26 proc.) deklaruje, iż posiada już sprzęt do odbioru telewizji cyfrowej. Na tym tle widać wielką pracę, jaką wykonały komercyjne platformy cyfrowe i karygodne opóźnienia nadawcy publicznego na tym obszarze” – komentuje wyniki prof. Wiesław Godzic, medioznawca.
Eksperci alarmują jednak, że najniższa wiedza nt. procesu cyfryzacji pozostaje wśród osób ze słabszych grup społecznych. Tymczasem cyfryzacja to proces, który będzie dotyczyć każdego z nas. „Pojawiają się poważne – przy tym specyficzne – objawy ‘cyfrowego wykluczenia’, które powinny mocno wstrząsnąć rządami i wieloma organizacjami i stowarzyszeniami. Bo oto okazuje się, że znacznie gorsze wyniki, jeśli chodzi o wiedzę o cyfryzacji, ale także chęć korzystania z jej możliwości, mają słabsze grupy społeczne: mieszkańcy wsi, robotnicy niewykwalifikowani, grupy odbiorców najmniej zarabiających. Im szczególnie trzeba pomóc: wyjaśnić reguły gry cyfrowego świata i zachęcić do uczestniczenia w nim, chociażby brutalnie przekonując, że w najbliższym przewidywalnym czasie innego świata nie będzie” – podsumowuje prof. Wiesław Godzic.
Polacy dostrzegają wiele barier związanych z przejściem z nadawania analogowego na cyfrowe. Główną z nich jest wg 52 proc. respondentów konieczność zakupu nowego sprzętu dostosowanego do odbioru cyfrowego przekazu telewizyjnego. Na drugim miejscu 33 proc. osób wskazuje brak informacji na temat samej cyfryzacji.