Raport FTC na temat gromadzenia danych
Katalogują na potęgę
Przewodnicząca komisji Lina Khan powiedziała: „Zależy nam, aby ten raport był kontynuacją trwającej dyskusji na temat praktyk danych komercyjnych i prywatności użytkowników".
Dane dla potrzeb raportu przekazali m. in. AT&T, Verizon Wireless, Charter, Comcast, Xfinity, Google Fiber i T-Mobile, a także przedsiębiorstwa reklamowe powiązane z firmami AT&T i Verizon.
Analizując otrzymane informacje pracownicy agencji odkryli, że niektóre firmy gromadziły dane o historii przeglądania, strumieniowanych materiałach, cechach takich jak rasa i orientacja seksualna oraz lokalizacja; czasami udostępniano je firmom i instytucjom zewnętrznym. Niektórzy dostawcy usług przechowywali dane tak długo, jak to konieczne – przy czym sami określali, jaki jest to czas.
„Raport wykazał, że nawet w przypadkach, gdy dostawcy usług internetowych rzekomo oferowali klientom pewien wybór w odniesieniu do sposobu gromadzenia lub wykorzystywania ich danych, w praktyce użytkownikom utrudniano lub prawie uniemożliwiano ucieczkę od uporczywego śledzenia" – powiedziała Khan.
Google i Verizon odmówiły skomentowania zaprezentowanego raportu; Comcast oświadczył, że nie śledzi, jakie strony internetowe odwiedzają użytkownicy (lub aplikacje, z których korzystają oni w połączeniach szerokopasmowych). Pozostałe firmy biorące udział w badaniu nie odpowiedziały na prośbę o komentarz.
fot. Pixabay