Sprzęt IT wykorzystywany przez studentów w Polsce
Samsung Electronics przeprowadził badanie ankietowe, a celem sondażu było sprawdzenie w jaki sposób studenci wykorzystują sprzęt komputerowy oraz jakie są ich główne potrzeby i oczekiwania związane z tego typu urządzeniami.
W badaniu wzięło udział ponad 500 studentów z wybranych czołowych uczelni wyższych. Respondenci proszeni byli o podanie szeregu informacji dotyczących posiadanego i wykorzystywanego sprzętu IT.
Wyniki badań pokazują, że zdecydowana większość (94 proc.) studentów posiada swój własny komputer osobisty, z czego aż 53 proc. korzysta z wygody użytkowania i mobilności przenośnych komputerów typu notebook. Posiadanie notebooka nie jest determinowane przez tryb nauki – niezależnie od tego czy są to studia stacjonarne czy zaoczne lub wieczorowe odsetek osób wykorzystujących tego typu urządzenia był podobny. Wyraźne różnice widać natomiast w przypadku miejsca pochodzenia badanych. Znacznie mniej studentów z małych miejscowości wykorzystuje do nauki przenośny komputer niż ma to miejsce w przypadku osób z dużych miast.
Badana grupa studentów najczęściej deklarowała wykorzystywanie komputera do nauki, rozrywki oraz kontaktu z rodziną – odpowiednio 33 proc., 26 proc. i 21 proc. Zdecydowana większość ankietowanych najczęściej korzysta z komputera w domu (53 proc.), choć występują w tym miejscu pewne różnice w deklaracjach determinowane przez miejsce pochodzenia respondentów i opisane wyżej trudności w dostępie do droższych przenośnych urządzeń. Osoby z dużych miast, które częściej deklarowały fakt posiadania komputerów przenośnych, zdecydowanie chętniej wykorzystują ich mobilne możliwości – 26 proc. z nich zabiera ze sobą komputer na uczelnie, 10 proc. do biblioteki a 7 proc. np. do kawiarni.
Oprócz oczywistych względów dotyczących wygody i dostępu do zgromadzonych zasobów (zarówno prywatnych jak i sieciowych) stwarza to również zdecydowanie lepsze warunki do nauki – notatki mogą być bowiem opracowywane w wygodnej elektronicznej formie bezpośrednio podczas wykładu lub w trakcie lektury materiałów w bibliotece.
Co ciekawe, studenci wydają się nie przywiązywać większej wagi do wyglądu wybieranych przez siebie produktów – jedynie 10 proc. wszystkich ankietowanych zadeklarowało, że jest to jedna z istotnych cech decydujących o wyborze konkretnego urządzenia.
O ile komputer – czy to przenośny, czy stacjonarny – wydaje się być dość powszechnym urządzeniem wśród przebadanej grupy studentów, o tyle drukarka jest już znacznie rzadziej wymieniana jako element wyposażenia studenckiego stanowiska pracy. Co czwarty student nie posiada żadnego urządzenia drukującego, przez co zmuszony jest korzystać z pomocy płatnych punktów xero. Deklaracje badanych respondentów pokazują, że przeciętny student przeznacza na tego typu usługi od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych miesięcznie.
Cały czas najpopularniejsze wśród studentów urządzenia – niezależnie czy będą to modele wielofunkcyjne łączące w sobie skaner, kopiarkę, drukarkę i fax czy tylko podstawowe jednofunkcyjne – wykorzystują przestarzałą i mniej wydajną technologię atramentową (60 proc.).
Studenci zapytani o możliwość zakupu ekonomicznego, wydajnego urządzenia wielofunkcyjnego deklarowali, że główne cechy, które byłyby brane przez nich pod uwagę – to potencjalna oszczędność czasu i pieniędzy wynikające z możliwości wydrukowania, kopiowania, skanowania wszystkich dokumentów w domu (28 proc.) oraz korzystna oferta cenowa (28 proc.).
Biorąc pod uwagę, że – jak pokazują wyniki badań – studenci intensywnie korzystają z wszelkiego rodzaju punktów xero niemal przez cały rok akademicki (z dwoma punktami kulminacyjnymi w postaci sesji egzaminacyjnych) popularność tego rodzaju urządzeń będzie stale rosnąć – szczególnie w przypadku bardzo wydajnej i ekonomicznej technologii laserowej.