Sukces Apple'a w Chinach
Apple w górę, Huawei w dół
Sprzedaż smartfonów Apple'a w czwartym kwartale wzrosła aż o 83% w ujęciu rok do roku. Przed rokiem, kiedy nie sprzedawano jeszcze iPhone'ów 12 z obsługą sieci 5G, roczny wzrost wyniósł 28,5%.
Skok w Chinach przewyższa również globalny wzrost sprzedaży Apple'a, który osiągnął 29%. Koncern musiał ograniczać produkcję w związku z niedoborami chipów i zatorami w łańcuchach dostaw w Azji Południowo-Wschodniej.
„Dobre wyniki Apple'a były związane ze spadkiem sprzedaży Huawei w segmencie high-end" – powiedział Will Wong, analityk w firmie badawczej IDC. „Inni kluczowi chińscy dostawcy wciąż potrzebują czasu, aby zbudować własną mocną pozycję" – dodał.
Największa konkurencją dla Amerykanów w Państwie Środka jest w tej chwili Honor – marka sprzedana przez Huawei na początku bieżącego roku.
Honor sprzedaje w Chinach głównie telefony z niższej i średniej półki, ale w sierpniu zaprezentował linię Magic 3. Aparaty te kosztują aż 7999 juanów (1251 dolarów). Najtańszy wariant iPhone'a 13 kosztuje 5199 juanów.
Według firm badawczych Canalys i Counterpoint Research, Honor wspiął się na trzecie miejsce pod względem udziału w rynku w okresie lipiec–wrzesień, Apple zajął piąte miejsce, a jego udział w rynku wzrósł do 11% (z 6% rok wcześniej).
Na prowadzeniu utrzymują się niezmiennie chińscy producenci Vivo i Oppo, mimo że ogólna sprzedaż smartfonów w kraju spadła o 5–9%.
fot. Pixabay