Twórcy architektury PlayStation 2 przechodzą na open source
Ciekawa zmiana
Zapewne większość z was nie słyszała (lub zapomniała już) o MIPS Technologies. Niegdyś był to bardzo ważny twórca procesorów, jeden z prekursorów bardzo popularnej w okolicach końca lat 80. architektury RISC. Spółka projektowała następnie układy typu MIPS, na bazie których koncern Sony stworzył kultową konsolę PlayStation 2. Była ona symbolem innowacji.
Od wzrostu do upadku
Ostatecznie jednak przez pojawienie się nowych graczy na rynku oraz błędy w zarządzaniu, dobre czasy dla spółki bezpowrotnie minęły. Ostatnia dekada to nieustanna walka problemami finansowymi i balansowanie na granicy zamknięcia. Na powierzchni utrzymywały ją kolejni właściciele, ale za każdym razem pojawiały się problemy, które wymuszały kolejne sprzedaże i jeszcze bardziej osłabiały kondycję MIPS Technologies. Ostatnim właścicielem był Wave Computing, który sam stanął teraz na granicy bankructwa .
Mimo wszystko marka wciąż przyciąga kolejnych inwestorów. Teraz pod swoje skrzydła wzięła ją firma RISC-V International. To informacja ciekawa przede wszystkim ze względu na profil działalności nowego właściciela, który zajmuje się produkcją sprzętu na bazie licencji open source. Raczej wątpliwe jednak, by w domenie open source były teraz udostępniane także stare projekty firmy, zwłaszcza realizowane dla dużych spółek.
fot. MIPS Technologies