Tylko dla pełnoletnich
Dozwolone od lat 18
Grupa brytyjskich naukowców, parlamentarzystów i obrońców praw dzieci żąda od koncernów technologicznych zmiany zasad wyświetlania reklam.
GAFA plus Redmond
Google, Apple, Facebook, Amazon i Microsoft są adresatami listu otwartego podpisanego przez 23 osoby, instytucje i firmy. Sygnatariusze żądają zaprzestania emisji reklam przeznaczonych dla osób niepełnoletnich, ponieważ młodzież jest wyjątkowo podatna na presję marketingową. Dotyczy to zwłaszcza materiałów tworzonych z wykorzystaniem badania zachowań w sieci.
Europejskie przepisy zabraniają posługiwania się danymi osobowymi dzieci w celach reklamowych. Tymczasem według autorów listu wymienione w nim firmy zebrały 72 milony rekordów opisujących osoby w wieku poniżej 13 lat. Pokazuje to skalę lekceważenia obowiązującego prawa oraz zakres inwigilacji, jakiej poddawane są dzieci.
Inichjatorem listu jest organizacja pozarządowa Global Action Plan. Opowiada się ona za ograniczeniem publikowania teści reklamowych. Argumentuje przy tym, że wydawanie pieniędzy na przedmioty lub usługi w istocie zbędne, a zakupione tylko ze wzglęu na działana marketingowe poowadzi do nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych.
YouTube już ma kłopoty
Brytyjski Sąd Najwyższy od lipca rozpatruje oskarżenie wniesione przeciwko koncernowi Google. Sprawa dotyczy pięciu milionów dzieci w wieku poniżej 13 lat, których dane były bezprawnie gromadzone przez serwis YouTube. Rzecznik poszkodowanych, Duncan McCann, jest zdania, że ze wzgędu na naruszenie brytyjskich przepisów w zakresie ochrony danych osobowych serwis powinien wypłacić każdemu dziecku odszkodowanie w wysokości od 100 do 500 funtów.
Google broni się, argumentując, że jego platforma wideo nie jest przeznaczona dla osób w wieku poniżej 13 lat. Tymczasem w ubiegłym roku koncern z Mountain View został zmuszony w USA do zapłacenia kary wynoszącej 170 milionów dolarów za świadomie, nielegalne gromadzenie informacji na temat dzieci oglądających materiały w serwisie YouTube oraz wykorzystywanie tych danych do umieszczania reklam w klipach.
fot. Gerd Altmann – Pixabay