VR nauczy, jak zwalniać pracownika
Rzeczywistość wirtualna (VR) nabiera znaczenia jako narzędzie szkoleniowe. Technologia ta może zwiększyć poczucie realizmu w trakcie procesu uczenia się i pozwolić ludziom ćwiczyć zachowania w sytuacjach trudnych do zaaranżowania w zwykłym świecie.
Kalifornijska spółka Talespin dostarcza narzędzia pozwalające szkolić pracowników z wykorzystaniem systemów VR, wpajając personelowi zarówno umiejętności czysto zawodowe (takie jak wykonywanie określonych czynności), jak i interpersonalne.
Dziełem firmy jest między innymi Barry – wirtualna postać, na której można uczyć się zwalniania kogoś z pracy bez doprowadzania do sytuacji konfliktowych. Jeżeli osoba rozmawiająca z Barrym nie potrafi przekazać mu w odpowiedni sposób przyczyn i motywów, dla których musi opuścić firmę, awatar zacznie przejawiać skrajne zachowania: histerię lub agresję.
Kyle Jackson, dyrektor generalny firmy Talespin, zaznacza, że Barry wygląda całkiem realistycznie, ale zachowuje się zgodnie z ustalonym scenariuszem: osoby zwalniane z pracy reagują przeważnie sztampowo, a w czasie treningu należy przyswoić sobie wzorce postępowania odpowiadające takim właśnie standardowym reakcjom. Dopracowania wymaga natomiast sposób prezentowania emocji przez awatar: Jackson przyznaje, że mowa ciała Barry'ego różni się od tej znanej z kontaktów z żywymi postaciami.
Narzędzie w postaci wirtualnego partnera powinno też znaleźć zastosowanie przy ćwiczeniu postępowania w innych sytuacjach, w których należy wykazać się umiejętnościami interpersonalnymi (takich jak negocjacje handlowe, rozstrzyganie sporów między pracownikami albo konsultacje telefoniczne).
fot. Talespin