A A A

Obliczanie wyniku

PC Format 5/2017
Tym razem stworzysz w pełni funkcjonalny mechanizm punktacji, a także zadbasz o to, aby samolot reagował na wrogów. Większość z tych zadań zrealizujesz za pomocą odpowiednich reguł. Grzegorz Kubera

Tworzenie systemu punktacji

Pora na stworzenie systemu punktacji. Kiedy samolot zbierze monetę, powinien zostać doliczony 1 punkt. Do czasu, aż samolot nie zderzy się z wrogiem, punkty powinny się zliczać i być przechowywane w pamięci gry.


Aby stworzyć punktację, trzeba dodać nowy atrybut do samej gry. W tym celu przejdź do zakładki Game w obszarze Attributes i wciśnij przycisk +, aby dodać nowy atrybut. Wybierz atrybut typu Index, ponieważ będzie on przechowywał (indeksował) dane o zdobytym wyniku.


Nowo utworzony atrybut możesz teraz nazwać Wynik. Pozostaw jego wartość na poziomie 0, ponieważ taki właśnie będzie wynik, gdy zaczniesz grać.


Przejdź do zakładki Actors i zaznacz bohatera o nazwie Moneta. Przejdź do zakładki z regułami – zobaczysz tam stworzoną we wcześniejszych odcinkach regułę Reakcja monety. W regule jest już dodane jedno zachowanie o nazwie Change Attribute. Dodaj dokładnie takie samo zachowanie poniżej i wybierz w polu set: Attributes, Game i Wynik. W polu to wskaż Attributes, Game, Wynik i w górnym polu dodaj jeszcze +1. Następnie wciśnij zielony ptaszek, aby zapisać to zachowanie. Teraz gdy samolot zbierze monetę, do wyniku zostanie dodany 1 punkt (+1).


Jak sprawdzić, czy punktacja rzeczywiście będzie się naliczać? Udaj się do zakładki Actors i stwórz nowego bohatera – nazwij go Punkty. Następnie w obszarze Attributes w zakładce Actor wskaż kolor Color i zmień go na zielony.


Kolejno przeciągnij bohatera Punkty na scenę gry, umieszczając go w lewym górnym rogu. Teraz w polu z regułami dla tego bohatera przeciągnij zachowanie o nazwie Display Text (wyświetlaj tekst). W polu wybierz Attributes, Game i Wynik. Wciśnij Play i przekonaj się, że punkty są dodawane i wyświetlane.


Pojawi się pierwszy „bug” w grze, czyli błąd najczęściej wynikający z niedopatrzenia twórcy. We wcześniejszych lekcjach stworzyłeś mechanizm działania monet (punktów) w taki sposób, że po zebraniu zmienia się ich kolor na niewidoczny, ale same monety ciągle znajdują się na planszy. Z tego powodu jeśli samolot znajduje się np. w górnej części, będzie on stale zbierał monety – te bowiem wydają się niewidoczne, ale w rzeczywistości są na planszy i wynik będzie się powiększał. Trzeba to zmienić w taki sposób, aby samolot zdobywał punkt tylko wtedy, gdy zbierze monetę, która faktycznie wyświetla się na planszy.


W jaki sposób naprawić ten błąd? Trzeba edytować regułę Reakcja monety bohatera Moneta. W jej polu tekstowym wpisz Attribute i dodaj nowy atrybut. W polu if wybierz Attributes, Moneta, Color i Alpha, natomiast w polu obok wybierz znak równości i wpisz wartość 1. Teraz reguła będzie działać tylko wtedy, gdy samolot zbierze monetę, która jest rzeczywiście widoczna na planszy. Wciśnij Play, a zobaczysz, że system punktacji działa już prawidłowo. Zapisz zmiany.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto