Kompromisowy poziom detali
Procedura testowa PC Formatu zakłada, że wydajność kart graficznych sprawdzamy, stosując predefiniowany poziom grafiki, który został opisany przez twórców danej gry jako wysoki. Szczegółowe parametry obrazu można na ogół znaleźć i zmodyfikować w menu dla zaawansowanych lub znajdują się one wewnątrz ogólnych ustawień. Warto się zapoznać z dostępnymi w każdej grze opcjami, ponieważ ich modyfikacja może przynieść zauważalny wzrost wydajności.
Posłużmy się przykładem gry Śródziemie: Cień wojny. W przypadku karty graficznej Zotac GeForce GTX 1060 Amp! Edition+ tytuł działa w rozdzielczości QHD na wysokim poziomie detali grafiki z szybkością 54 klatek na sekundę. Twórcy założyli, że w ramach wysokiej jakości grafiki antyaliasing jest domyślnie włączony. AA to wygładzanie krawędzi, dzięki któremu obiekty nie wyglądają jak postrzępione. Mechanizm ten znacząco poprawia jakość obrazu wyświetlanego w niższej rozdzielczości, im jednak ta jest wyższa, tym efekt staje się mniej zauważalny. Naszym zdaniem podczas grania w QHD warto pokusić się o wyłączenie antyaliasingu. Zabieg ten w Cieniu wojny zwiększył płynność animacji o 6 kl./s.
Możemy też spróbować zmniejszyć poziom innych parametrów. Dobrym kandydatem jest okluzja otoczenia. Ustawienie to odpowiada za realistyczny wygląd cieni, potrafi jednak wyraźnie spowolnić prędkość animacji. Wyłączenie tej opcji przynosi zysk rzędu 7 kl./s. Oszczędności możemy szukać również w teselacji. Jest to proces polegający na zwiększaniu geometrycznej złożoności obiektów. W wielu grach wzrost wydajności przynosi również np. redukcja dystansu renderowania obiektów, przede wszystkim roślin. Grafika po takim zabiegu nie wygląda jednak naturalnie.
W tabelce umieszczonej obok znajdują się wyniki testów wydajności w zależności od różnych ustawień. Zachęcamy do eksperymentowania we własnym zakresie, również w innych grach. Jak widać, idąc czasami na niewielki kompromis, można zachować piękno gry, zyskując przy tym kilka klatek, co przełoży się na większy komfort rozrywki.