A A A

Twórcy kontra odbiorcy

PC Format 04/2012
Sprawa ACTA to nie tylko protest młodych, wykształconych ludzi z dużych miast przeciwko regulacjom godzącym w ich styl życia. To także kolejna bitwa w długim konflikcie między twórcami a odbiorcami. Jedni chcą kontrolować przepływ wytworzonych przez siebie treści i maksymalnie na nich zarabiać, drudzy swobodnie korzystać i się dzielić. To niestety na gruncie dzisiejszych przepisów oznacza piractwo. BARTŁOMIEJ MROŻEWSKI

Dwa wieki walki z nowoczesnością

ACTA i podobne regulacje wymierzone w technologie, które ułatwiają dostęp do filmów, muzyki i książek, nie są niczym nowym. Twórcy i przemysł wydawniczy mają długą tradycję zwalczania innowacji naruszających tradycyjny model zarabiania na treściach. Oto przegląd podobnych akcji z przeszłości. Na szczęście dla samych twórców były one nieudane, bo zwalczane wcześniej technologie, w przypadku przemysłu filmowego, przynoszą obecnie 65 proc. przychodów.

1840

Malarze ogłaszają, że zbliża się ich koniec, bo fotografia zabija twórczość. Nikt nie zamówi drogiego malowanego portretu, gdy może zrobić sobie tani dagerotyp, na którym podobizna będzie doskonalsza.

1906

Kompozytor John Sousa ogłasza esej „Zmora mechanicznej muzyki”, twierdząc, że kompozytorzy nie będą mieli z czego żyć, bo amatorzy muzyki nie kupią ich nut, aby samemu grać, lecz będą słuchać melodii z gramofonu.

1920

Zagrożeniem dla twórców muzyki jest publiczne radio. Ludzie przestaną kupować nagrania gramofonowe, bo po co mają płacić za muzykę, skoro będą słuchać jej za darmo w odbiorniku.

1950

Pojawienie się telewizji jest postrzegane przez producentów jako śmiertelne zagrożenie dla kina, do którego nikt nie będzie chodził, bo ruchome obrazy będą pokazywane w domowym zaciszu.

1968

Sieci telewizyjne w USA, nadające bezpłatny program w eterze, wytaczają proces płatnym kablówkom. Argumentują, że żaden producent nie będzie chciał sprzedawać dobrej jakości programów bezpłatnym nadawcom.

1972

Kserokopiarka – złowrogie urządzenie jest o krok od zniszczenia przemysłu wydawniczego. Właścicielom praw autorskich niemal udaje się doprowadzić do prawnego zakazu kopiowania artykułów z drukowanych periodyków.

1982

Przemysł filmowy lobbuje na rzecz delegalizacji magnetowidów. Pozwolenie odbiorcom na nagrywanie programów ma doprowadzić twórców do ruiny, bo zamiast kupować filmy, będą je przegrywać.

1985

Brytyjski przemysł muzyczny walczy z magnetofonami pod hasłem „Nagrywanie w domu niszczy muzykę”. Jednocześnie organizacje zarządzania prawami autorskimi pobierają haracz od każdej sprzedanej czystej kasety.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto