1999
RIAA – organizacja reprezentująca amerykański przemysł muzyczny walczy przed sądem o delegalizację odtwarzaczy MP3, które służą do słuchania muzyki nielegalnie skopiowanej z płyt CD. Bezskutecznie.
2005
RIAA walczy z obrotem plikami cyfrowymi w internecie. Ponieważ nie da się powstrzymać cyfrowej rewolucji, firmy fonograficzne zgadzają się niechętnie na sprzedaż plików, ale tylko z mechanizmem DRM.
2008
Jedynym sposobem kupienia legalnych piosenek z DRM na niezwykle popularnego ipoda jest zakup w iTunes. Wytwórnie rezygnują z DRM-ów, żeby muzykę z innych sklepów też można było odtwarzać na sprzęcie Apple.
2011
Lobbyści reprezentujący korporacje żyjące z praw autorskich potajemnie starają się o wprowadzenie przepisów pozwalających na ściganie i eliminowanie z internetu użytkowników wymieniających się nielegalnie plikami.
2012
Inicjatywy wzmacniające ochronę praw autorskich: SOPA, PIPA, ACTA upadają w wyniku masowych akcji protestacyjnych na całym świecie. Popularyzują się modele dostępu do treści oparte na sieciowej filozofii (np. Spotify).