Wróg na rad arze!
W obszarze Library, w zakładce Actors, stwórz nowego bohatera i nazwij go OdradzanieWroga. Ten „bohater” nie będzie widoczny w grze – będzie działał tak jakby „za kurtyną” i będzie odpowiadał za to, gdzie i kiedy odradzają się samoloty wroga.
W obszarze Attributes przejdź do zakładki Actor i kliknij ikonę plusa, aby stworzyć nowy atrybut – wybierz Integer. Następnie zmień jego nazwę na KtóraStrona i ustaw jego wartość na 1.
Dodatkowo stwórz jeszcze jeden atrybut w tym miejscu, ale tym razem wybierz Boolean. Ten atrybut może mieć tylko dwie funkcje: prawda (true – włącz) lub fałsz (false – wyłącz). Zmień jego nazwę na Odradzanie i zaznacz pole widoczne obok, aby wybrać w ten sposób wartość true.
Teraz w obszarze do tworzenia reguł stwórz regułę dla bohatera OdradzanieWroga, klikając przycisk plusa ze słowem Rule. Kolejno w polu type or drag in a condition wpisz Attribute i wciśnij Enter. Kliknij ikonę strzałki widoczną w nowo utworzonym polu i z okna Attribute Browser wybierz kolejno Attributes, OdradzanieWroga i Odradzanie. Obok pojawi się wartość true. Tutaj nie musisz nic zmieniać.
Do stworzonej właśnie reguły przenieś zachowanie Timer z zakładki Behaviors. Umieść je
w sekcji do. To zachowanie pozwoli na wybór czasu, po jakim ma odradzać się samolot wroga.
Wybierz funkcję After (po upływie…) z rozwijanego menu Every, a obok wpisz 0.5, czyli pół sekundy, i zaznacz Run to Completion, aby przygotowana funkcja była realizowana w całości.
Przeciągnij atrybut Change Attribute do zachowania Timer, następnie wybierz z okna Change Attribute odpowiednio Attributes, OdradzanieWroga, Odradzanie. Obok w polu wpisz false. Teraz reguła działa w następujący sposób: jest domyślnie włączona (true), a po 0,5 sekundy zostaje wyłączona (false).
Stwórz nową regułę, klikając plus obok słowa Rule. Ponownie wpisz Attribute, wciśnij Enter i wybierz OdradzanieWroga i Odradzanie, ale wartość obok zmień z true na false. Następnie do pola
Do zachowania Timer przeciągnij kolejne, o nazwie Spawn Actor. To zachowanie polega na tym, na co wskazuje nazwa – odradza bohatera („spawnowanie” oznacza umieszczanie w świecie gry).
W zachowaniu Spawn Actor wybierz przy polu spawn actor: samolot WrógLewydoPrawej. Następnie przy polach in the direction oraz from position wybierz z menu rozwijanych funkcję scene, aby zachowanie odnosiło się do planszy gry, nie zaś samego bohatera.
W sekcji Position trzeba wybrać miejsce, gdzie znajdować będzie się bohater w momencie odrodzenia (pojawienia się na planszy). Samoloty wroga mają pojawiać się tam, gdzie je rozmieścisz, dlatego wartości w linii from position nie mogą wynosić 0 i 0. Zmień je odpowiednio (w Attributes) na OdradzanieWroga, Position i X (w pierwszym polu) i OdradzanieWroga, Position i Y (w drugim polu).
Na koniec dodaj jeszcze zachowanie Change Attribute do zachowania Timer, następnie wybierz Attributes, OdradzanieWroga i Odradzanie, a w polu obok wpisz true.
Wszystko to sprawia, że utworzona została pętla z wartościami true/false, która będzie odpowiadać za odradzanie wrogich samolotów jeden po drugim. Przejdź teraz na planszę gry, usuń kwadraty odpowiadające za wrogie samoloty, a w ich miejsce wstaw bohatera OdradzanieWroga, np. dwa kwadraty z lewej strony. Wciśnij przycisk Play. Zobaczysz, że samoloty wroga się odradzają, lecą z lewej do prawej i robią to z różną prędkością. Jest ich jednak za dużo – w grze trudno byłoby zbierać punkty, bo samoloty wroga są zbyt blisko siebie. Teraz czas, aby wprowadzić funkcję, która będzie odpowiadać za losowe odradzanie się wrogów.