Moim zdaniem
|
- Paweł Bijata
redaktor działu Internet
Do tej pory nie robiłem zakupów w internetowych marketach spożywczych, jednak test przekonał mnie o dużej wygodzie takiego rozwiązania. Zdecydowanie częściej będę korzystał z tego rodzaju usług, ale tylko przy większych zakupach.
Istotną kwestią są koszty dostawy, które mogą znacznie zwiększyć końcowy rachunek. Najkorzystniej jest zrobić zakupy na taką kwotę, od której sklep dostarcza sprawunki za darmo. Najczęściej jest to przedział 150–250 złotych.
|
W artykule znajdziesz:
- Cechy dobrego marketu spożywczego
- Wrażenia z przeprowadzonych zakupów
- Ocenę realizacji zamówienia i formy dostawy
- Porównanie 6 sieciowych marketów spożywczych
Zakupy w internecie to już nie tylko moda, ale przede wszystkim wygoda. Dlatego właśnie sieciowe sklepy cieszą się coraz większą popularnością. Wystarczy zająć wygodną pozycję przed komputerem, wybrać towary, złożyć zamówienie i poczekać, aż dostawca przyniesie zakupy pod drzwi mieszkania. To wygodne rozwiązanie zwłaszcza dla mieszkańców większych aglomeracji, gdzie wycieczka do hipermarketu zajmuje często kilka godzin, a kolejki przy kasach czy korki na drodze mogą wyprowadzić z równowagi nawet najcierpliwszych. Mieszkańcy mniejszych miejscowości mogą natomiast zamawiać produkty, których nie ma w okolicznych sklepach.
W naszym teście dużą rolę odegrał także test praktyczny. W każdym sklepie dokonaliśmy zakupów, co umożliwiło ocenę płatności, szybkości realizacji zamówienia i sposobu dostarczenia towarów.
Cechy dobrego sieciowego marketu
|
- WYGODNE ZAKUPY
Dobry sklep powinien mieć przejrzystą i ergonomiczną witrynę. Ważne jest, aby nawigacja po działach i produktach przebiegała sprawnie. Plusem jest także precyzyjna wyszukiwarka.
- EKSPOZYCJA TOWARU
Oferta marketu powinna być jak najlepiej zaprezentowana klientom. Sklep powinien podać jak najwięcej informacji o produkcie.
- PŁATNOŚĆ I DOSTAWA
Istotną rzeczą w każdym markecie jest forma płatności, im więcej sposobów uregulowania rachunku sklep oferuje, tym lepiej. Dużą rolę odgrywa także dostawa. Najlepiej, gdy market ma specjalistyczne samochody i pojemniki przystosowane do przewozu mrożonek.
- REALIZACJA ZAMÓWIENIA
Dobry sklep powinien dostarczyć zakupy w ciągu 2–3 godzin od momentu złożenia zamówienia, a także umożliwiać dokładne określenie godziny dostawy.
|
Dla każdego?
Aby robić zakupy w spożywczym sklepie online, nie musisz mieć karty kredytowej. Wszystkie sklepy umożliwiają płatność gotówką przy odbiorze towaru. Część marketów korzysta także z mobilnych terminali, dzięki którym klient może uregulować rachunek zwykłą kartą płatniczą, odbierając towar od dostawcy zakupów.
Niestety nie wszyscy mogą w pełni korzystać z usług sieciowych marketów spożywczych. Barierą jest miejsce zamieszkania. Mieszkańcom większych miast i okolic markety udostępniają całą swoją ofertę wraz z mrożonkami, mięsem czy owocami. Poza terenem działania niektóre produkty, takie jak chemia gospodarcza, można wysłać przesyłką kurierską.
Największy zasięg mają markety Piotr i Paweł (Bydgoszcz, Poznań, Warszawa i Wrocław) oraz ToTu.com, który współpracuje z wieloma sklepami stacjonarnymi na terenie całego kraju.
Taniej online?
W spożywczych marketach online za towary zapłacimy praktycznie tyle samo (Uwaga, czasami jest drożej), ile w sklepie. Do zakupów należy doliczyć często opłatę za przesyłkę. Dlatego musisz zwrócić uwagę na koszty dostawy. Co z tego, że wydasz kilka złotych mniej na jogurty, gdy za chwilę zaoszczędzonymi pieniędzmi zapłacisz za dowóz zakupów. Warto wybrać market, który zapewnia dostawę za darmo przy określonej kwocie zamówienia, np. gdy suma pieniędzy wydanych na zakupy przekroczy 150 zł, dostawca przywiezie zakupy nieodpłatnie.
Podsumowanie testu
Zakupy to zakupy, towar trzeba obejrzeć, porównać, zobaczyć cenę, poznać producenta czy poczytać opisy na opakowaniu. Marzenia? Niestety, w większości marketów sieciowych jeszcze tak. Najlepiej na tym polu wypada Frisco i A.pl. W tych dwóch sklepach najlepiej zaprezentowano ofertę. Każdy towar ma zdjęcie i stosowny opis, często także podawane są składniki, wartości odżywcze i skład żywieniowy. We Frisco możemy dodatkowo liczyć na sugestie dotyczące przyrządzenia i podania niektórych towarów. Większa liczba informacji bardzo ułatwia zakupy i sprawia, że czujemy się jak w tradycyjnym markecie.
Poprawną, ale podstawową ekspozycję, mają również markety Piotr i Paweł, Supersam24 oraz Hipernet24 (E.Leclerc). W tych sklepach zamieszczono zdjęcie, nazwę produktu, cenę, producenta i ubogi opis. Najgorzej jest w serwisie ToTu.com, gdzie niejednokrotnie właściciel raczy nas tylko nazwą i ceną produktu. Dobre i tyle, ale o zdjęciu można już często zapomnieć. Niewygodne i mało funkcjonalne.