A A A

Zrób aplikację na smartfon

PC Format 01/2014
Nie musisz znać żadnego języka programowania, aby samodzielnie utworzyć swoją aplikację na Androida. Wystarczy ciekawy pomysł i program MIT App Inventor. W tym poradniku pokażemy, jak za pomocą tej aplikacji zbudować działający program z klocków przypominających puzzle. MACIEJ PIOTROWSKI

DODAWANIE FUNKCJI i TEST APLIKACJI

Na poprzednim etapie zaprojektowaliśmy wygląd naszej aplikacji. W kolejnym kroku należy ustalić, jak będzie działała. Skupimy się więc na oprogramowaniu jej części logicz- nej. Zbudujemy z klocków rządzące nią reguły, po czym sprawdzimy, czy wszystko ze sobą współgra i poprawnie działa.

Dodawanie funkcji w edytorze bloków

Strona wizualna naszej aplikacji jest już gotowa. Gdybyś jednak w tym momencie spróbował ją uruchomić, zobaczyłbyś jedynie niereagujący na jakiekolwiek polecenia interfejs. Do tego, aby program zaczął działać tak, jak powinien, niezbędne jest dodanie do niego odpowiednich algorytmów, czyli ciągu procedur, które wywołane w określonym czasie dadzą efekt, jakiego oczekujesz. Użyjemy do tego specjalnego edytora bloków, w którym poszczególne funkcje mają postać puzzli łączących się ze sobą tylko wówczas, gdy pasują do siebie ich końcówki.


Przyciskiem Open the Blocks Editor zainicjuj otwarcie okna edytora bloków. W tym momencie na dysk twardy zostanie pobrany niewielki program Java Web Start – AppInventorForAnd.... Po jego kliknięciu rozpocznie się proces zdalnego uruchamiania edytora. Na koniec wyświetli się jeszcze komunikat bezpieczeństwa, żądający potwierdzenia chęci włączenia aplikacji. Aby przejść dalej, naciśnij Run.


Gdy po kilkunastu sekundach pojawi się na ekranie wydzielone okno edytora bloków, możesz od razu przystąpić do budowania algorytmów. Pierwszą czynnością, jaką musisz wykonać, jest wybranie odpowiednich funkcji z palety dostępnych komponentów. Trzy umieszczone tu zakładki Built-in/My Blocks/Advanced zawierają pogrupowane zestawy procedur i zależności. W pierwszej zakładce,  Built-in, znajdziesz funkcje wbudowane w edytor bloków, które są niezależne od komponentów użytych w projekcie. Druga zakładka, My Blocks, dotyczy pojedynczych elementów, które znalazły się w interfejsie tworzonej aplikacji. Z trzeciej, Advanced, skorzystasz, gdy chcesz jednocześnie zaprogramować grupę elementów z otwartego projektu. W tym momencie potrzebujesz jednak tylko bloków bezpośrednio związanych z użytymi wcześniej komponentami.


Ze spisu elementów znajdujących się w zakładce My Blocks wybierz opcję pierwszego przycisku Button 1. Następnie przyjrzyj się rozwiniętej liście bloków zawierającej wszelkie akcje związane z tym przyciskiem. Jeśli chcesz, aby jego naciśnięcie wywołało określone działanie aplikacji, pierwszym kawałkiem twojej układanki musi być Button 1.Click. Przeciągnij ten element w dowolne miejsce pola roboczego.


Pamiętając, że pierwszy przycisk miał prowadzić do zdjęcia, przejdź teraz do opcji  Image1, odszukaj w niej element Image 1.Visible oraz umieść go wewnątrz wstawionego wcześniej klocka Button 1.Click. Zwróć uwagę, że oba bloki ściśle do siebie pasują.


Wygląd ostatnio dodanego klocka sugeruje potrzebę dostarczenia jeszcze jednej informacji. W tym przypadku będzie to warunek określający wyświetlanie się zdjęcia. Może on przybrać tylko jedną z dwóch wartości – prawdę lub fałsz, w zależności od oczekiwanego efektu. Aby naciśnięcie przycisku powodowało pojawienie się zdjęcia na ekranie, otwórz zakładkę Built-In i z komponentów funkcji logicznych Logic wybierz element true. W projekcie znajdują się jednak dwa zdjęcia i jeśli pozostawisz tę regułę w takiej formie, kliknięcie drugiego przycisku może spowodować nałożenie się obu zdjęć na siebie. Jeśli nie chcesz dopuścić do takiej sytuacji, dodaj do klocka przycisku formułę dotyczącą drugiego zdjęcia. Aby to zrobić, powtórz krok 4, ale tym razem wybierz opcję Image2 i odszukaj w niej element Image 2.Visible. Powtarzając krok 5, uzupełnij formułę o warunek false. Procedurę tę powtórz dla drugiego przycisku, pamiętając jednak o odwrotnym ułożeniu warunków True/False.


Do uzupełnienia pozostały jeszcze dwa przyciski uruchamiające pliki dźwiękowe. Tym razem wystarczy, że w umieszczone w polu roboczym bloki pozostałych przycisków wstawisz elementy wywołujące odtwarzanie pierwszego oraz drugiego dźwięku. W opcjach przycisku Button3 wybierz Button 3.Click. Następnie w opcjach Sound1 wybierz Sound 1.Play. Powtórz te czynności dla przycisku Button4, tym razem wybierając z opcji Sound 2.Play. Schemat blokowy gotowej struktury logicznej naszego programu przedstawia screen na górze.

Instalacja gotowego programu w smartfonie

Dopracowaną wersję aplikacji możesz w każdej chwili wgrać na swój telefon. Co istotne, App Inventor automatycznie skompiluje twój projekt do pliku z rozszerzeniem .apk, gdy tylko wybierzesz jedną z dostępnych opcji zapisu ukrytych pod przyciskiem  Package for Phone. Oto zestawienie możliwości:
Show Barcode – zapisanie aplikacji w chmurze App Inventora i wygenerowanie kodu QR, którego odczytanie umożliwi ci pobranie aplikacji na telefon.
Download to this Computer – pobranie pliku instalacyjnego na komputer.
Download to Connected Phone – wysłanie instalatora bezpośrednio do podłączonego kablem telefonu.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto