Test działania aplikacji
Na tym etapie prac warto sprawdzić, czy i jak działają zbudowane właśnie algorytmy. Możesz wykorzystać do tego swój telefon, po podłączeniu go do komputera, albo uruchomić emulator, w jaki wyposażono edytor bloków. Obie metody pozwolą nie tylko przetestować gotową aplikację, ale także śledzić na bieżąco wszelkie dokonywane w niej zmiany.
Aby skorzystać z emulatora, kliknij przycisk New emulator w edytorze bloków. Na ekranie pojawią się wówczas dwa nowe okna. Pierwsze poinformuje cię o starcie emulatora i podstawowych zasadach jego obsługi. Drugie, będące stylizowaną na smartfon wirtualną konsolą, umożliwi obejrzenie twojej aplikacji, pod warunkiem, że wcześniej połączysz App Inventora z emulatorem. Na to jednak trzeba nieco poczekać, bo emulowany system startuje i działa bardzo wolno.
Gdy na ekraniku wirtualnego smartfonu pojawi się w końcu ekran blokady, przeciągnij myszką jej pasek i upewniwszy się, że emulowany system niczego już nie doładowuje, wróć do okna edytora bloków, naciśnij przycisk Connect to Device i z rozwiniętego menu wybierz opcję emulator-5554. Spowoduje to próbę nawiązania połączenia między konsolą a programem, o czym będzie informowała migająca na żółto ikona z żółtym telefonem. Zmiana koloru na zielony oznacza pomyślne zestawienie ze sobą obu platform. W tym samym momencie na ekranie wirtualnego telefonu pojawi się interfejs twojej aplikacji. Oznacza to, że możesz już zacząć testy.
Znacznie szybszym oraz wygodniejszym sposobem jest połączenie smartfonu z App Inventorem. Potrzebujesz do tego kabla USB. Gdy tylko podpięty do komputera telefon zostanie poprawnie rozpoznany, stosowna opcja pojawi się w menu. Chwilę po jej aktywowaniu uzyskasz dostęp do aplikacji bezpośrednio z ekranu twojego smartfonu.
Publikowanie aplikacji w sklepie Google Play
Mimo wyjątkowej otwartości Google na nowych twórców i łatwiejszego dostępu do oficjalnego repozytorium aplikacji udostępnienie w nim swojego, gotowego już programu nie jest proste. Aby móc publikować swoje dzieła w Google Play, każdy nowy twórca musi zarejestrować się jako programista. Do założenia konta w Konsoli programisty (połączenia go z posiadanym kontem Google) wymagane jest wniesienie jednorazowej opłaty w wysokości 25 USD. Dodatkowo, jeśli chcesz sprzedawać swoje aplikacje, konieczne jest także utworzenie konta sprzedawcy w usłudze Google Checkout. Po dopełnieniu wszelkich formalności teoretycznie możesz już zamieścić stworzone przez siebie programy w Google Play. W praktyce jednak muszą one zostać wcześniej zweryfikowane przez automatyczny system Google Bouncer skanujący dodane aplikacje pod kątem możliwych nieprawidłowości i złośliwego kodu. W celu uniknięcia późniejszych problemów z opublikowanymi już w sklepie programami pamiętaj również o dokładnym zapoznaniu się z warunkami zawartymi w umowie dystrybucyjnej dla programistów oraz regulaminem usługi
Google Play. Określone tam zasady są bardzo rygorystycznie przestrzegane i jakakolwiek próba ich złamania bądź ominięcia (np. przez większą inwazyjność reklam czy mylące opisy) może zakończyć się usunięciem twojej aplikacji z oficjalnego sklepu Google.