Porady
AS-y w swoim fachu
PC Format 4/2020

Zatrudnianie ludzi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu nie jest powszechnym procederem. Powstały więc fundacje, które działają na rzecz zdiagnozowanych. Ich członkowie poszerzają świadomość społeczną odnośnie m.in. specyficznych umiejętności osób z zespołem Aspergera i autyzmem wysokofunkcjonującym. Takim programem jest np. wrocławski asperIT. Paula Jeziorska

Dostrzeżony potencjał

Projekt asperIT doczekał się już kilku odsłon, a każda była poprawiona o wnioski wyciągnięte z poprzedniej. Edycja pilotażowa cieszyła się sporym zainteresowaniem i okazała sukcesem. W ludziach, którzy są odbierani jako osoby z ograniczeniami przez swoje specyficzne podejście do życia, współpracownicy fundacji EFAS, wzorem zagranicznych projektów, odnaleźli potencjał.

Tomek Jasiński o przebiegu kolejnych etapów akcji mówi tak:

– Przede wszystkim konieczne było przeprowadzenie rekrutacji. Tak, jak w przypadku ludzi spoza spektrum autyzmu, tak i osoby nieneurotypowe mają większe lub mniejsze predyspozycje do wykonywania danego zawodu. Na podstawie danych, które kandydat wpisuje do formularza na stronie, zapada decyzja o zaproszeniu na rozmowy indywidualne z tutorami. Wyłoniona grupa uczestników o najwyższych predyspozycjach przystępuje do testu IT. Kilkanaście osób, które poradzą sobie najlepiej, bierze udział w programie szkoleniowym asperIT. Obejmuje ono trening kompetencji społecznych oraz samo przyuczanie do zawodu testera. Dodatkowo przeprowadzamy praktyki, które dają kandydatom najlepszą świadomość tego, jak taka praca wygląda. (szczegółowy przebieg etapów można znaleźć na stronie projektu).

AsperIT

Różnice

Czym różni się szkolenie osób nieneurotypowych od szkoleń standardowych? W trakcie testów osób dotkniętych Aspergerem specjaliści przyglądają się temu, jak ci ludzie sobie radzą podczas pracy z zagadnieniami nieoczywistymi. Przykładem jest tu zadanie, w którym dane są niepełne. Tutorzy sprawdzają, czy osoby ze spektrum autyzmu poradzą sobie ze zdobyciem tych informacji, czy będą w stanie się zapytać prowadzącego, co robić, czy zdecydują się poprosić o pomoc. Jak podkreślają rozmówcy, istotne jest, jakie predyspozycje do pracy w grupie mają kandydaci.

Bo oprócz rozwiązywania zagmatwanych zadań z sektora IT, muszą oni także rozumieć, jak współpracować z kolegami z zespołu.

Tomasz Jasiński przytoczył historię, która dobrze obrazuje ten aspekt:

– Swego czasu zgłosiły się do nas osoby z pewnej firmy, w której zatrudniony był doskonały specjalista, radzący sobie z najtrudniejszymi zagadnieniami. Koledzy z pracy mieli jednak spory problem w komunikacji z nim. Dla nas jest normalne to, że jak ktoś ma zły dzień, to czasem marudzi i burknie pod nosem. Osoby z zespołem Aspergera czy HFA odbierają takie zachowania bardzo osobiście. Ponadto miewają specyficzne tiki nerwowe, które mogą rozpraszać współpracowników. Dla nieneurotypowych to, co nam się wydaje dobrymi warunkami, dla nich może równać się z pomieszczeniem zbyt głośnym, za jasnym. Nauczenie się wzajemnego zrozumienia to bardzo istotny element naszych szkoleń. Pomogliśmy dogadać się wspomnianym postaciom, a wydarzenie utwierdziło nas w przekonaniu, że działalność, jaką prowadzimy w kierunku aktywizacji zawodowej AS i HFA powinna zakrawać coraz szersze kręgi i uświadamiać także samych pracodawców oraz współpracowników.

Cytat

Dobre rady

Błażej Knapik dodaje, że świadomość odpowiedniego prowadzenia rozmowy z osobą nieneurotypową przydałabym się także w komunikacji osób bez stwierdzonych zaburzeń ze spektrum autyzmu, ponieważ pozbawienie jej metafor i bardzo konkretne przekazywanie informacji o zadaniach ułatwiłoby pracę wszystkim. W związku z tym asperIT postanowiło rozszerzyć swoje działania do szkoleń przeprowadzanych w biurach i firmach, aby poprawić w środowisku pracowników komunikację. Takie szkolenia są w stanie pomóc współpracować nie tylko dotychczas działającemu zespołowi ale i przygotować pracowników na przyjęcie w swe kręgi osób nieneurotypowych.

Aktualna edycja szkoleń w ramach asperIT w związku z obostrzeniami w kraju, działa na zasadzie zdalnego uczestnictwa w webinarach dotyczących testowania. Knapik zdradził, że cieszą się one dużą popularnością. Zarówno uczestnicy, jak i testerzy odbierają taką formę bardzo pozytywnie. Jak tylko pojawi się taka możliwość, edycja zostanie dokończona na żywo. Nadchodzące szkolenie warszawskie wciąż ma otwartą listę zapisów.

– Wszystko zaplanowaliśmy tak, by etap szkoleń społecznych, który musi być przeprowadzony na żywo, zdążymy przeprowadzić w trakcie odmrażania gospodarki, a formuła następnych etapów będzie dostosowywana do obecnej sytuacji epidemiologicznej i zastrzegliśmy to przy rekrutacji.

Kolejne wrocławskie wznowienie projektu pokazało, że takie działania w Polsce są bardzo potrzebne, a poza tym udowodniło, że specyficzny sposób rozumowania osób z zespołem Aspergera i HFA tworzy z nich pracowników idealnych w pewnych branżach. Firmy, które zdecydowały się zatrudnić uczestników asperIT dały bardzo pozytywne opinie na temat wykonywanej przez te osoby pracy. Wnioski płynące z pracy terapeutów z niewielkimi grupami kandydatów do testu ISTQB to m.in. fakt, że metoda prowadzenia szkoleń wpływała na szybkie adaptowanie się uczestników do nowej rzeczywistości i łatwiejsze nawiązywanie relacji z innymi.

Pomoc



Zobacz również