Artykuły
Dobra wizja
PC Format 3/2018

Przeciętny użytkownik wykorzystuje peceta nie tylko do zadań biurowych, lecz także do rozwijania własnych zainteresowań. Może to być fotografia, wideofilmowanie czy granie w przeróżne gry. Nie ma monitorów spełniających wszystkie wymagania, warto zatem dobrze zastanowić się co wybrać. Redakcja pc Format


Domowy monitor wykorzystujemy do przeróżnych zadań. Jako że tego typu urządzenie przeważnie kupujemy na lata, warto się dobrze przygotować to tego zakupu. Tym bardziej, że gra toczy się o nasze oczy. Przyjrzyjmy się zatem produktom EIZO. Dla użytkowników domowych japoński producent wytwarza monitory z różnych segmentów:
  • modele przeznaczone do domu i prac z programami typu biurowego – FlexScan EV (EcoView);
  • urządzenia głównie dla pasjonatów fotografii i edycji wideo – ColorEdge CS i CG;
  • monitory dla zapalonych graczy z wieloma funkcjami przydatnymi w dynamicznych rozgrywkach – Foris.

Do zadań typowo biurowych

Serię monitorów EcoView zaprojektowano z myślą o pracy z aplikacjami typowo biurowymi, jak np. edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, bazy danych czy komunikatory. W zastosowaniach tych nie ma wymogu wiernego odwzorowania koloru oraz krótkiego czasu reakcji matrycy LCD. Liczy się natomiast ergonomia w postaci dużych możliwości ustawienia ekranu, np. obrót w osi pionowej (tryb portretowy przydatny w przypadku np. edycji długich dokumentów) i poziomej, regulacja kąta wychylenia ekranu.

Ergonomia w elektronice

Aby wielogodzinna praca przed ekranem nie powodowała zmęczenia, bólu oczu i innych dolegliwości, w monitorach linii EcoView do dyspozycji użytkownika oddano 5 predefiniowanych ustawień parametrów obrazu do pracy z różnego typu aplikacjami (funkcja Fine Contrast), np. tryb: edycji tekstu, edycji/oglądania zdjęć oraz grafiki, edycji/oglądania wideo, sRGB, a także ustawienia własne użytkownika. Co ciekawe, przełączane trybów pracy może odbywać się automatycznie – przy zmianie aktywnej aplikacji.

O zapewnienie optymalnych parametrów wyświetlanego obrazu w monitorach z rodziny Flex.
Scan dbają:
  • układy równoważące jasność monitora (stabilizację tego parametru w miarę upływu czasu);
  • mikroprocesor dostosowujący jasność monitora do aktualnych warunków oświetleniowych na stanowisku pracy;
  • tryb „papier” przeznaczony do pracy z aplikacjami biurowymi;
  • dodatkowe oprogramowanie zarządzające czasem pracy użytkownika (EyeCare).

Ponadto w modelach EIZO EcoView za sprawą hybrydowego systemu zasilania wyeliminowano migotanie obrazu i znacznie zmniejszono emisję światła niebieskiego powodującego zmęczenie oczu.

Pełna paleta

Dla najbardziej wymagających jeśli chodzi o wierność odtwarzania kolorów przeznaczone są modele ColorEdge, które służą przede wszystkim do edycji zdjęć i obróbki filmów wideo.

Dzięki sprzętowej kalibracji, układom wyrównującym jasność i kolorystykę na całej powierzchni ekranu, 16-bitowym wzorcom barw i przetwarzaniu informacji o kolorze amatorzy fotowideo uzyskają taki efekt końcowy swoich prac, który będzie zgodny z oczekiwaniami twórców.

Monitory ColorEdge odwzorowują obszerną przestrzeń kolorów, które pokrywają prawie w całości przestrzeń barwną Adobe RGB, zapewniając, że barwy na fotografiach i innych pracach graficznych będą wierne wyświetlane na ekranie urządzenia.

Rodzaj medium czy to cyfrowego (strona WWW), czy drukowanego, gdzie będą publikowane zdjęcia i grafiki ma bardzo duży wpływ na odwzrorowanie kolorów na monitorze. Monitory ColorEdge i załączone do nich oprogramowanie ColorNavigator pozwolą na sprawdzenie jak będzie wyglądało zdjęcie w gazecie, kolorowym mgazynie i na różnych urządzeniach cyfrowych, np. tablecie i smartfonie.

144 Hz

Ostatnią grupą urządzeń są monitory z serii Foris, które skonstruowano specjalnie dla graczy. Matryce monitorów do grania muszą być nie tylko szybkie, ale charakteryzować się również dobrym odwzorowaniem barw. Nie chodzi tutaj o idealne oddanie kolorów, ale taką ich reprodukcję by obraz był jak najczytelniejszy. Jako że spora część akcji wielu gier dzieje się w ciemnej scenerii, lekko w tych miejscach rozjaśniony, ale nie „prześwietlony” obraz, pozwala uzyskać przewagę nad przeciwnikiem.

Słowniczek

Odświeżanie – liczba obrazów wyświetlanych na ekranie w ciągu sekundy, wyrażona w hercach (Hz). Tak więc monitor działający z częstotliwością odświeżania 144 Hz odnawia obraz na ekranie 144 razy w ciągu sekundy.

Czas reakcji – czas mierzony w milisekundach (ms), który jest potrzebny pikselowi na przejście od czerni do bieli i z powrotem. Krótszy czas reakcji oznacza mniejsze smużenie i rozmycie ruchomych obrazów wyświetlanych na ekranie monitora.

Smużenie – efekt nienadążania zmian ekranu przy szybkich i zmieniających się obrazach. Może on występować w monitorach LCD i spowodowany jest długim czasem reakcji. W monitorach z szybkim czasem reakcji efekt smużenia jest mniejszy. Niezależnie od tego, czasem panele o tym samym czasie reakcji wyświetlają obraz z różnym efektem smużenia, jest to skutkiem indywidualnej charakterystyki danego egzemplarza.

Kalibracja – regulacja jasności, temperatury koloru i gradacji odcieni (gammy) monitora, przeprowadzana w celu skompensowania jego naturalnej, stopniowej utraty zdolności do odtwarzania kolorów, a tym samym do skorygowania temperatury koloru monitora tak, aby wyświetlał barwę białą.

Opóźnienie sygnału – mierzona w milisekundach różnica pomiędzy sygnałem z urządzenia (np. myszy i klawiatury) a momentem, w którym obraz wyświetla się na ekranie. Ma to bardzo znaczenie dla graczy, gdyż duże opóźnienie może decydować o wyniku rozgrywki.

Przestrzeń barwna (gama kolorów) – zdolność reprodukcji kolorów dla konkretnego urządzenia, takiego jak monitor, skaner czy aparat fotograficzny. Gama kolorów jest zwykle przedstawiana w formie diagramu, określanego również jako przestrzeń kolorów, przedstawiającego zakres kolorów dla konkretnego urządzenia.



Zobacz również