Komentarze
W europejskich samolotach internet o przepusowości 75 Mbps, a Pendolino wciąż bez Wi-Fi.
Adam Chabiński
W europejskich samolotach internet o przepusowości 75 Mbps, a Pendolino wciąż bez Wi-Fi.

Jeszcze w tym roku pasażerowie kilku europejskich linii lotniczych będą mieli możliwość skorzystania z szybkiej sieci na pokładach samolotów.

Trójka firm: Inmarsat Aviation, Nokia oraz narodowy niemiecki operator telefonii komórkowej, Deutsche Telekom, rozpoczęła testy szybkiego internetu na pokładach samolotów. Europejska Sieć Lotnicza (European Aviation Network, EAN) składa się z niespełna 300 stacji bazowych LTE rozmieszczonych na terenie 30 krajów Europy: od północnej Szwecji po greckie wyspy i od Lizbony po Bukareszt. Każdy nadajnik ma zasięg około 150 kilometrów. Stosunkowo gęsta sieć zapewni pasażerom samolotów lecących z prędkością do 1200 km/h na pułapie 10 tys. metrów dostęp do internetu. „Podniebne" łącza mają mieć docelową przepływność 75 Mbps. Uruchomienie usługi ma nastąpić w pierwszej połowie tego roku. Pierwszymi pasażerami, którzy będą mogli skorzystać z nowej technologii zostaną klienci linii British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling i Lufthansa.

Z pokładowego Wi-Fi można od dawna korzystać m.in. w Lufthanzie, Norwegian Air Shuttle (bezpłatnie!), SAS-ie, SWISS-ie i Emirates (przy pewnych ograniczeniach za darmo). Nie jest to - co prawda - LTE, ale w zupełności wystarczy do sprawdzenia poczty i przeglądania stron WWW.

Mimo że internet w samolotach pasażerskich nie jest nowością, to (jak widać) wciąż nie ma go trzech najpopularniejszych w Polsce przewoźników: LOT, Ryanair i Wizz Air. Ba! Piszę tu o statkach powietrznych i o najnowszej technologii, a tymczasem sieci Wi-Fi nie uświadczysz w większości pociągów ekspresowych spółki PKP Intercity. Zabawne wydaje się jednak to, że Pendolino - duma naszych kolei, wciąż nie ma na pokładzie darmowego internetu. Na początku stycznia tego roku Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, zapowiedział, że sieć we ekspresowych flagowcach pojawi się... za rok. Zobaczymy ile warte są obietnice przedstawiciela rządu. Ciekaw jestem czy min. Adamczyk wie, że specyficzna konstrukcja włoskich pociągów powoduje tłumienie sygnału telefonów komórkowych. W niebiesko-srebrnych wagonach trudno jest nawet porozmawiać, nie mówiąc o pracy z laptopem w internecie...

Zdjęcia pochodzą ze źródła: Deutsche Telekom


Adam Chabiński