A A A

Lepsze wrogiem dobrego

PC Format 01/2011
Nieco ponad rok temu zadebiutowały układy graficzne z serii Radeon HD 5000. Były pierwszą rodziną radeonów zgodnych z bibliotekami DirectX 11. Teraz firma AMD wprowadza na rynek następną generację układów Radeon HD zgodną z DX 11  Radeon HD 6000. Sprawdziliśmy, co zostało w nich poprawione i jak to wpłynęło na wydajność. [M. Bieńkowski, S. Kręzel]

Nie daj się nabrać

Numeracja nowych układów graficznych jest nieco myląca, dlatego wiele osób zmieniających grafikę np. z 5870 na nowszą 6870 może być rozczarowanych spadkiem wydajności. Warto zapamiętać dwa fakty:
  • Radeon HD 6870 wg numeracji odpowiada 5870, ale wg wydajności modelowi o stopień niższemu, czyli 5850. W takim ujęciu wydajność nowych kart w większości gier jest trochę lepsza, pobór prądu niemal taki sam. Cena jest na razie trochę wyższa: 6870 kosztuje od 860 zł, 5850 od 845 zł.
  • Radeon HD 6850 wg numeracji odpowiada 5850, ale wg wydajności modelowi o stopień niższemu, czyli 5830. Wydajność nowych kart w większości gier jest trochę lepsza, pobór energii niemal taki sam. Cena na razie jest nieco wyższa: 6850 – od 660 zł, 5830 – od 620 zł.

Pierwsze z nowej serii na rynku pojawiły się układy Radeon HD 6850 i 6870, które są klasyfikowane jako układy ze średniego segmentu cenowego. Może to budzić zdziwienie, bo analogiczne konstrukcje z poprzedniej serii – 5850 i 5870, były kartami wydajnymi. AMD wyjaśnia jednak, że nowe układy nie są ich bezpośrednimi następcami, co na pewno wprowadzi wśród użytkowników niemałą konsternację. Dlaczego producent wykonał taki krok?

Wprowadzenie na rynek w pierwszej kolejności kart ze średniego segmentu cenowego jest spowodowane tym, że to właśnie te modele są najchętniej kupowane przez graczy ze względu na najlepszą relację wydajności do ceny. Przy okazji AMD zmienia zasady numeracji stosowanej m.in. do rozróżniania modeli przeznaczonych na poszczególne segmenty rynku, przesuwa numerację „w górę”.

Dlatego dwa nowe układy, choć na zdrowy rozsądek powinny należeć do segmentu kart wydajnych, należą do klasy średniej. Przenumerowaniu ulegną też najwyższe modele. Do tej pory akceleratory AMD z serii x900 oznaczały karty z dwoma układami graficznymi. Obecnie mają to być najwydajniejsze karty jednoukładowe.

Lepsza optymalizacja

W stosunku do serii HD 5000 architektura nowych układów nie uległa większym zmianom. Jednak nowe Radeony HD 6800, o kodowej nazwie Barts, składają się z około 1,7 miliarda tranzystorów i mają powierzchnię 255 mm2 (poprzedni Cypress ma 2,15 mld tranzystorów i 334 mm2).

W ten sposób architektura została zoptymalizowana do lepszego wykorzystania możliwości 40-nanometrowego procesu technologicznego. Jak twierdzą inżynierowie z AMD, dzięki wprowadzonym optymalizacjom udało się uzyskać o 35 proc. większą wydajność w przeliczeniu na milimetr kwadratowy układu. Dlatego nowe układy są bardziej energooszczędne i mniej się nagrzewają.

Teoretyczne możliwości podłączania wielu monitorów do nowych radeonów

Jednym ze sposobów podłączenia wielu monitorów do Radeona HD 6000 jest koncentrator MST (multi-stream transport), zwany też po prostu rozdzielaczem DisplayPort. Potrafi on rozdzielić obraz z jednego portu DisplayPort na trzy ekrany. Niestety, na razie takich rozdzielaczy nie ma w sprzedaży. Druga metoda podłączania wykorzystuje możliwości standardu DisplayPort 1.2 i pakietowe przesyłania danych – dla każdego monitora przeznaczone są wybrane pakiety tworzące obraz. Oczywiście w tym przypadku monitory muszą dawać możliwość połączenia w łańcuch.

W nowej architekturze radeonów HD 6000 udało się także dwukrotnie zwiększyć wydajność teselatora odpowiedzialnego za podział wyjściowych trójkątów tworzących przedmioty i postacie na generowanej scenie 3D na mniejsze, co zwiększa szczegółowość i realistykę gotowego obrazu.

Poprawione funkcje

W radeonach HD 6000 wprowadzona została nowa metoda wygładzania krawędzi nazwana morfologicznym antyaliasingiem. Ulepszono działanie filtrowania anizotropowego tekstur. Tryb antyaliasingu morfologicznego można ustawić w sterownikach i jest on niezależny od oprogramowania. Oznacza to, że tryb ten można włączyć w dowolnej aplikacji korzystającej z bibliotek DirectX 9, 10 i 11.

Zaimplementowany algorytm wygładzania morfologicznego ma zapewnić znacznie lepszy wygląd wygładzonych krawędzi, gdyż jest nastawiony przede wszystkim na wykrywanie kontrastowych krawędzi na generowanej scenie 3D.

Ulepszone algorytmy filtrowania anizotropowego tekstur pozwalają uzyskać efekt niezależnie od kąta obserwacji sceny 3D. Funkcja ta była już dostępna w radeonach poprzedniej generacji, niemniej odwzorowanie filtrowanych tekstur, zwłaszcza na obiektach oddalonych od obserwatora, jest teraz znacznie dokładniejsze.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto