Aktualności
Chrome walczy z natrętami
1 czerwca 2020, 12:15
Chrome walczy z natrętami

W najbliższej wersji przeglądarki Google'a pojawi się mechanizm zapobiegający nachalnym powiadomieniom.

Zespół odpowiedzialny za Chrome'a zapowiada blokowanie natrętnych powiadomień.

Nowe, 84. wydanie browsera pojawi się 14 lipca br. Jak obiecują przedstawiciele zespołu odpowiedzialnego za Chrome'a, w aplikację zostanie wbudowany mechanizm zapobiegający nadużyciom podczas wyświetlania komunikatów o możliwości otrzymywania powiadomień.

 

Tylko jedna odmowa

Inżynierowie koncernu z Mountain View podkreślają, że powiadomienia są narzędziem wygodnym z punktu widzenia internautów, jeżeli webmasterzy go nie nadużywają. Kiedy witryna wyświetla propozycję przesyłania powiadomień, powinna wystarczyć jedna odmowna odpowiedź użytkownika, aby więcej nie były pokazywane takie komunikaty.

Jak wiadomo, praktyka jest inna. Twórcy niektórych stron WWW wyświetlają propozycje dostarczania powiadomień podczas każdych odwiedzin w witrynie, a czasem od zgody na to uzależniają wyświetlenie treści na stronie.

W nowym wydaniu Chrome'a takie działania nie będą akceptowane – zapowiada zespół pracujący nad przeglądarką. Zdarzało się już bowiem, że internauta zmuszony do kliknięcia przycisku oznaczającego akceptację powiadomień trafiał na stronę ze złośliwym kodem. Kolejna edycja przeglądarki będzie informować użytkowników, że witryna stara się ich oszukać i bezprawnie wymusić zgodę na dostarczanie powiadomień. Same komunikaty będą automatycznie blokowane przez Chrome'a.

Nowy mechanizm ma działać tylko w przypadku przyszłych natrętnych powiadomień; nie będzie w stanie zapewnić ochrony tym użytkownikom przeglądarki, którzy dali się już nabrać nieuczciwym operatorom witryn i są zalewani niechcianymi informacjami. Jednak przedstawiciele Google'a twierdzą, że pracują również nad zapewnieniem ochrony tym, którzy obecnie zmagają się z nadmiarem takich komunikatów.

 

Macie miesiąc

Operatorzy witryn, którzy stosują niezgodne z zasadami przedstawionymi przez Google'a mechanizmy powiadomień, otrzymają co najmniej 30 dni przed wdrożeniem nowego systemu wiadomość e-mail z ostrzeżeniem o konsekwencjach dalszego stosowania nieuczciwych praktyk. Istnieje również oficjalny przewodnik opisujący, jak usunąć nachalne powiadomienia, a następnie poddać witrynę ponownej kontroli pod kątem zgodności z zasadami Google'a.

fot. Gerd Altmann – Pixabay


Adam Wiśniewski