Facebook naruszył unijne zasady konkurencji?
To kolejne dochodzenie antymonopolowe przeciwko firmie
W wydanym w piątek (4 czerwca 2021 r.) oświadczeniu Komisja Europejska poinformowała, że oceni, czy Facebook naruszył unijne zasady konkurencji, wykorzystując dane zebrane od reklamodawców na własnej platformie w celu uzyskania przewagi nad rywalami z branży reklamowej. Zdaniem europejskiej komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager, która wszczęła wiele dochodzeń w sprawie amerykańskich firm technologicznych (m.in. Amazona), dane gromadzone za pośrednictwem sieci społecznościowych „nie powinny być wykorzystywane w sposób naruszający zasady konkurencji". Teraz komisja planuje wziąć pod lupę sposób gromadzenia i wykorzystywania danych przez Facebooka.
W grudniu KE zaproponowała przepisy, które dałyby organom regulacyjnym nowe uprawnienia do stawienia czoła amerykańskim gigantom technologicznym. W świetle nowych unormowań prawnych Facebook nie mógłby na przykład wykorzystywać informacji o preferencjach użytkowników zebranych na podstawie działań reklamodawców w celu dostosowania własnego serwisu ogłoszeń drobnych – Facebook Marketplace.
Dochodzenie może zakończyć się wysoką grzywną i zmusić Facebook do wprowadzenia zmian w jego modelu biznesowym.
Fot. Glen Carrie – Unsplash