A A A

Zrób aplikację na smartfon

PC Format 01/2014
Nie musisz znać żadnego języka programowania, aby samodzielnie utworzyć swoją aplikację na Androida. Wystarczy ciekawy pomysł i program MIT App Inventor. W tym poradniku pokażemy, jak za pomocą tej aplikacji zbudować działający program z klocków przypominających puzzle. MACIEJ PIOTROWSKI

Tworzenie aplikacji wcale nie musi być trudne, czego dowodzi App Inventor. Za pomocą tego narzędzia każdy może sam zbudować własny program, i to bez potrzeby pisania kodu lub uczenia się języka programowania. Po prostu przeciągasz odpowiednie elementy na plansze i układasz je niczym puzzle, łącząc ze sobą. Cały proces tworzenia jest dwuetapowy. Najpierw w oknie przeglądarki projektujesz poszczególne elementy wyglądu przyszłej aplikacji, a następnie w specjalnym edytorze definiujesz reakcje programu na polecenia użytkownika, przypisując do jego komponentów konkretne funkcje i zależności. Wszystko odbywa się przez proste łączenie ze sobą gotowych szablonów i bloków kodu, które zostały tak zaprojektowane, aby poszczególne elementy logiczne pasowały do siebie niczym klocki układanki. Podczas korzystania z App Inventora w każdej chwili możesz obejrzeć efekty swojej pracy i przetestować je w dołączonym do programu emulatorze bądź na ekranie własnego telefonu.

Planowana ewolucja App Inventora

W 2012 roku projekt Google przeszedł pod skrzydła jednej z najbardziej prestiżowych uczelni – Instytutu Technologicznego w Massachusetts – i powrócił na zasadach open source wraz z ogólnodostępnym serwerem usługi. Wedle zapowiedzi być może nawet przed końcem 2013 roku program otrzyma nową, znacznie doskonalszą wersję. Drugi App Inventor będzie działał już całkowicie w oknie przeglądarki, bez potrzeby korzystania z zewnętrznej aplikacji Javy i dodatkowego uruchamiania edytora bloków. Niestety oznacza to również, że choć stara wersja programu nadal będzie dostępna pod nazwą App Inventor Classic, nie będzie dalej rozwijana, a obie edycje nie będą ze sobą kompatybilne. Dotychczas stworzonych projektów nie da się więc uruchomić w nowej wersji. Osobom pragnącym kontynuować swoją przygodę z App Inventorem zalecamy stworzenie dokumentacji zdjęciowej swoich najlepszych projektów.

Etapy tworzenia aplikacji w App Inventorze

  • Przygotowanie komputera i telefonu – Przed rozpoczęciem pracy z programem skonfigurujemy komputer i telefon. Pozwoli to uniknąć późniejszych przykrych niespodzianek, takich jak choćby niemożność zapisania projektu
  • Aranżacja interfejsu przyszłej aplikacji – Korzystając z przeglądarki, nadamy kształt prostemu programowi, określając jego wygląd i planowane funkcje
  • Modelowanie zachowań – Za pomocą edytora bloków ożywimy aplikację, budując z gotowych klocków powiązania zdarzeń z reakcjami systemu
  • Weryfikacja działania algorytmów – W przetestowaniu programu pomoże wbudowany emulator smartfonu lub opcja połączenia App Inventora z fizycznym urządzeniem
  • Instalacja w telefonie – Jednym kliknięciem zapiszemy gotową aplikację na komputerze, załadujemy ją bezpośrednio do telefonu bądź stworzymy kod QR, za którego pomocą ściągniemy aplikację z sieci

1. Pasek narzędziowy służący do zarządzania otwartym projektem.

2. Paleta komponentów – zawiera przejrzyście pogrupowany przybornik komponentów interfejsu użytkownika z wbudowanym systemem podpowiedzi. Lista dostępnych elementów jest długa i obejmuje między innymi: przyciski, obrazki, animacje, etykiety, dotykowe panele czy funkcje pozwalające zarządzać kamerą i odtwarzaczem multimedialnym. Znajdziesz tu nawet opcje służące do sterowania sensorami LEGO Mindstorm za pośrednictwem smartfonu.

3. Obszar roboczy znajdujący się w centrum okna programu to w istocie podgląd tworzonej aplikacji i przewidywanego ułożenia poszczególnych komponentów na ekranie graficznej reprezentacji ekranu telefonu.

4. Komponenty – tutaj wyświetlana jest lista wszystkich użytych w tworzonym projekcie komponentów.

5. Media – pozwala na zarządzanie treściami multimedialnymi (filmami, zdjęciami, muzyką, dźwiękami) załadowanymi do tworzonej aplikacji.

6. Lista właściwości – pole grupujące najważniejsze cechy poszczególnych elementów projektów. To tu dostosowujesz wygląd i inne parametry każdego z użytych w projekcie komponentów do własnych preferencji.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto