Artystyczne wariacje z FotoSketcherem
W tym warsztacie najpierw utworzymy ze zdjęcia portretowego czarno-biały szkic, a potem pokażemy, jak uzyskać efekt kolorowego malowidła. W przypadku obrazów, które docelowo mają być czarno-białe warto najpierw poświęcić chwilę na niewielką modyfikację obrazu źródłowego – tego, który program będzie przekształcał w szkic.
Modyfikacja obrazu źródłowego
1
Po wczytaniu zdjęcia do programu zamknij pojawiające się automatycznie okno Drawing parameters, a następnie kliknij ikonę Modify source image.
2
W oknie Source image modifications zobaczysz kilka suwaków. Za pomocą suwaka Luminosity zmieniasz jasność zdjęcia. Jeśli planujesz zmianę zdjęcia w czarno-biały szkic, warto podciągnąć w górę jasność fotografii. Podobnie z kontrastem (suwak Contrast). Z kolei suwak Saturation, regulujący nasycenie barw, warto ustawić na wartości ok. -50. Jeżeli zdjęcie jest poprawnie wykonane i ostre, nie ma potrzeby regulowania pozostałych suwaków. Aby wprowadzić zmiany, kliknij przycisk Apply changes. Chociaż poddałeś modyfikacji zdjęcie źródłowe, plik tego zdjęcia na dysku nie jest modyfikowany, więc nie musisz się obawiać tego, że nieprzemyślana zmiana uszkodzi oryginalną fotografię.
3
Nie przejmuj się, jeżeli w wyniku przeprowadzonych operacji wynikowe zdjęcie wyda się nieco wyblakłe, pamiętaj, że i tak zdjęcie to będzie przerabiane na czarno-biały szkic.
Czarno-biała kreska
1
Po zmodyfikowaniu fotografii źródłowej (ale bez zapisywania jej jako pliku na dysku) kliknij ikonę
na pasku ikon.
2
Pojawi się okno Drawing parameters. Z rozwijanej listy wybierz Pencil sketch 2(b&w), czyli predefiniowany profil tworzący z fotografii czarno-białe szkice wyglądające jak wykonane ołówkiem.
3
Po wybraniu profilu zobaczysz w oknie Drawing parameteres zestaw suwaków (inny niż w przypadku domyślnie wybieranego profilu). Suwakiem Edge threshold ustawiasz czułość programu na wykrywanie krawędzi i konturów na obrazie. Unikaj wartości skrajnych, by rysunek nie przypominał efektu działania jakiegoś filtra.
4
Kolejny suwak, Edge Intensity, ustawia intensywność kreślenia krawędzi. Im bardziej jest przesunięty w prawo, tym bardziej wyraziste będą kreski na uzyskanym szkicu. Podobnie jak poprzednio unikaj wartości skrajnych.
5
Następny suwak, Stroke length, reguluje długość poszczególnych kresek. Tutaj ustawienia konfrontuj z tym, co będzie widoczne w ramce podglądu. Gdy uzyskasz satysfakcjonujące cię ustawienie, przejdź do kolejnego suwaka Darken/Light, który reguluje nasycenie rysunku światłem. Ponieważ wcześniej nieco zmodyfikowałeś zdjęcie źródłowe (rozjaśniłeś je), tutaj zalecanym ustawieniem będzie przesunięcie suwaka Darken/Light w lewo, nawet w skrajne położenie.
6
Pozostałe opcje widoczne w oknie Drawing parameters, dotyczące wyglądu ramki, tekstury wirtualnego „płótna” oraz podpisu na zdjęciu, już poznałeś (punkty od 8 do 12. pierwszego warsztatu). Gdy ustawisz już parametry ramki itp., kliknij Draw it!
i poczekaj na wygenerowanie przez program końcowego szkicu.